Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 6 November 2014, 07:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:18
Säljbolagen Adprofit och Sellbranch startar en nordisk annonsbörs för programmerade köp.
Enligt bolagen blir det Nordens största annonsbörs för b2b- och finansannonsörer, med möjlighet att köpa annonsutrymme i realtid på ett trettiotal sajter.
Räckvidden i den nya annonsbörsen är 1 miljon "kapitalstarka besökare där över 50 procent är beslutsfattare".
" Trots att handeln över annonsbörser ökar kraftigt har utbudet inom B2B-segmentet hittills varit litet", skriver Adprofit och Sellbranch i ett pressmeddelande.
– Vi ser en ökad efterfrågan för att handla våra publicisters annonsutrymme via annonsbörser och vi har en tid utvärderat hur vi ska angripa dessa möjligheter. Sellbranch blev en naturlig partner för oss då vi inte bara behöver teknologi utan en partner som kan vara med och driva B2B-marknaden för att lyckas, säger Gustav Aspegren, vd på Adprofit.
Sellbranch kommer att stå för SSP-teknologin och med medarbetare som ska till att genomföra köpen.
Kristin Djerf