Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Adprofit köps upp av Vo2 Cap Holding

Publicerad: 23 november 2021, 09:28

Douglas Roos, Styrelseordförande Vo2, Gustav Aspegren, vd AdProfit, Bodil Ericsson Torp, vd Vo2.

Foto: Pressbild

Teknikbolaget Vo2 Cap Holding köper Adprofit för 44 miljoner kronor. ”Vi är glada att få välkomna AdProfit till Vo2 och jag ser fram emot vårt samarbete med tillväxt i fokus”, säger Vo2:s vd Bodil Ericsson Torp om uppköpet.


Ämnen i artikeln:

AdprofitDigitalt

Teknikförvaltningsbolaget Vo2 Cap förvärvar Adprofit, en säljpartner av digitala annonslösningar till publicister. 

– Hela koncernen stärks i och med detta förvärv inom digital annonsering för B2B och finanssektorn. Vi bedömer att det sannolikt kommer att skapa en gynnsam effekt på kunduppdragen hos övriga bolag i vår portfölj. Vi är glada att få välkomna Adprofit till Vo2 och jag ser fram emot vårt samarbete med tillväxt i fokus, säger Bodil Ericsson Torp, vd för Vo2.

”Möjligheter för bolaget att växa ännu snabbare”

85 procent av Adprofits vinster återfinns på den svenska marknaden medan resterade i övriga nordiska länder. Genom förvärvat kommer Vo2 nu fokusera på att ta marknadsandelar och växa i resten av Norden.

– Adprofit har alltid lyckats anpassa sig till den ständigt föränderliga och snabbfotade digitala medievärlden. Vi ser nu möjligheter för bolaget att växa ännu snabbare, och att bli en ännu större spelare tillsammans med Vo2 vilket framtidssäkrar Adprofit ytterligare, något jag som grundare är väldigt glad över, säger Louise Fritjofsson, grundare av Adprofit.

Enligt ett pressmeddelande betalar bolaget 44 miljoner för Adprofit, plus prestationsbaserade rörliga betalningar om maximalt 26 miljoner kronor. Köpet finansieras till hälften av kontanter och 50 procent av genom en revers som används som emissionslikvid i en riktad nyemission i Vo2.

Vo2:s aktie har gått upp över 60 procent sedan köpet offentliggjordes.

LÄS MER: IDG lägger ut försäljning på Adprofit 

LÄS MER: Adprofit satsar internationellt 

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AdprofitDigitalt

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.