Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Adobe-chefen: "Mobilen är ingen separat enhet"

Publicerad: 23 September 2013, 11:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:33

Sluta se mobilen som en fristående, separat enhet. Det rådet gav Gunnar Klauberg, produktmarknadschef på Adobe, publiken under Adobe Digital Marketing Journey.


– Mobil är ingen separat enhet. Mobil måste vara integrerat i företagets digitala strategi och kan integreras på alla beröringspunkter. Som företag måste man ha en strategi för vad man vill ge kunderna i mobilen, sade Gunnar Klauberg under programpunkten "Mobile trends and best practices".

Mobilen lämpar sig bäst för att ge kunderna en personlig upplevelse och den information de behöver på gatan, i taxibilen, på bara några sekunder, menade han.

Adobe delade också med sig av vad de ser som de största mobiltrenderna.

– Alla storlekar och former finns när det kommer till mobilen. Vi måste kunna erbjuda en användarupplevelse som passar många olika typer av layout och till olika sätt att se innehåll, sade Gunnar Klauberg.

”Mer appar och mindre talang” nämndes som en annan trend. 

– Vi har i snitt 40 appar på vår telefon men vara tio vi använder frekvent. Appen måste ha ett bra användningsområde, se till att den blir en daglig rutin och något som fungerar när man är på språng.

Gunnar Klauberg menade också att det blir allt vanligare att jobba med sin mobilstrategi inom företaget, vilket han också rekommenderade. En annan trend är att mobilen blir vanligare i butiker då butikspersonalen använder en läsplatta eller mobil för att guida kunderna genom olika val. Det gör mer information tillgänglig och det blir lättare att avsluta köpet snabbare.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.