Adobe bygger om plattform

2017-10-13 12:00  

Adobe vill hjälpa marknadsförare – presenterar sin första plattform för redovisning av avgifter vid medieköp.

Marknadsförare försöker varje dag förstå hur deras annonser presterar. Bland utmaningarna kan dolda avgifter, dålig mediekvalitet och feljusterade incitament nämnas.

Adobes annonsplattform Advertising Cloud byggs om och man hoppas nu att den nya plattformen ska räta ut frågetecken inom området.

Plattformen blir den första för marknadsförare att transparent redovisa sina medieköp.

– På Adobe tror vi att transparens kommer att gagna alla inom digital marknadsföring, inte bara annonsörerna. Vi gläds åt att våra leverantörer är villiga att samarbeta kring att skapa mer öppenhet till annonsköpare och marknadsförare, säger Håkan Cédell, nordisk chef för Adobe Advertising Cloud, i ett pressmeddelande.

Idén kläcktes, och initiativet drivs, i samarbete med en rad olika supply-side-plattformar: Google AdEx, Index Exchange, MoPub, OpenX, OATH by Verizon, Pubmatic, Sharethrough, SpotXchange, The Rubicon Project, Tremor, Comcast FreeWheel, Teads, Teleria och TripleLIft.

En samarbetspartner, Index Exhange, har redan i upptakten varit drivande inom transparens vid medieköp.

– Vi stöttar fullt ut initiativet från Adobe Advertising Cloud och ser fram emot att samarbeta med dem för att hjälpa både marknadsförare och utgivare att nå uppsatta affärsmål, säger Andrew Casale, vd på Index Exchange, i en kommentar.

Adobe presenterar samtidigt även en ny app för plattformen.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt