Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Adobe bygger om plattform

Publicerad: 13 Oktober 2017, 10:00
Uppdaterad: 13 Oktober 2017, 10:10

Adobe vill hjälpa marknadsförare – presenterar sin första plattform för redovisning av avgifter vid medieköp.


Ämnen i artikeln:

Adobe

Marknadsförare försöker varje dag förstå hur deras annonser presterar. Bland utmaningarna kan dolda avgifter, dålig mediekvalitet och feljusterade incitament nämnas.

Adobes annonsplattform Advertising Cloud byggs om och man hoppas nu att den nya plattformen ska räta ut frågetecken inom området.

Plattformen blir den första för marknadsförare att transparent redovisa sina medieköp.

– På Adobe tror vi att transparens kommer att gagna alla inom digital marknadsföring, inte bara annonsörerna. Vi gläds åt att våra leverantörer är villiga att samarbeta kring att skapa mer öppenhet till annonsköpare och marknadsförare, säger Håkan Cédell, nordisk chef för Adobe Advertising Cloud, i ett pressmeddelande.

Idén kläcktes, och initiativet drivs, i samarbete med en rad olika supply-side-plattformar: Google AdEx, Index Exchange, MoPub, OpenX, OATH by Verizon, Pubmatic, Sharethrough, SpotXchange, The Rubicon Project, Tremor, Comcast FreeWheel, Teads, Teleria och TripleLIft.

En samarbetspartner, Index Exhange, har redan i upptakten varit drivande inom transparens vid medieköp.

– Vi stöttar fullt ut initiativet från Adobe Advertising Cloud och ser fram emot att samarbeta med dem för att hjälpa både marknadsförare och utgivare att nå uppsatta affärsmål, säger Andrew Casale, vd på Index Exchange, i en kommentar.

Adobe presenterar samtidigt även en ny app för plattformen.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Adobe

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.