Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Adidas gör tv-serie av Johan Elmander

Publicerad: 10 juni 2009, 15:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:33

En brottandes Johan Elmander som filmas av en streetkonstnär är Adidas senaste försök att nå ungdomar. Sociala medier och mobilen är hörnstenarna.


Adidas styr under året om allt mer av sin marknadsföring från traditionella medieköp till interaktiva kampanjer i digitala och mobila kanaler är konsumenterna ska vara en stor del av kampanjen. Det senaste försöket är "Mitt porträtt av Johan Elmander" som gick upp i helgen.

– Effektiv kommunikation av sin produkt i digitala medier handlar om att vara villig att ge. Villig att ge konsumenterna sin tjänst helt kostnadsfritt utan förbehåll och villig att ge insikter och inspiration som de inte skulle få annars, säger Emma Stjernlof, pr-chef för Adidas i Norden.

Enligt henne är denna inställning och att innehållet i en kampanj är helt unikt  avgörande för att en kampanj ska kunna spridas viralt vilket är syftet med den svenska fotbollskampanjen.

I nio filmade episoder har Adidas låtit streetkonstnären Simon Silverberg följa Johan Elmanders liv som fotbollsproffs i Bolton, både på och utanför planen.

– Man kan bland annat följa med bakom kulisserna på Boltons hemmaarena, höra materialarna avslöja saker om Johan och visa spelarnas skoförråd, följa med Johan till favoritrestaurangen och se när han provar på de klassiska brittiska sporterna cricket och lerduveskytte. Han brottas även med Musse Hasselvall.

Det hela kan följas på Johanelmander.se, där Adidas närvaro är mycket stor, på en specialsajt hos Svenska fans och på Youtube. Det första dygnet gjorde 16.000 visningar av filmerna på Youtube.  Mobiloperatörerna Tre och Tele2 är partners i kampanjen och betalar trafikkostnaden för de abonnenter som väljer att titta på klippen i sina mobiler.

På sajterna syns de tre olika fotbollskoncept som Adidas marknadsför. Här finns bland annat Predator som står för den kraftfulla slitvargen där Johan Elmander ingår tillsammans med bland annat David Beckham. De andra två koncepten är F50 för artisten och Adipure för den eleganta spelstilen.

– Vi vill låta konsumenterna aktivt tolka dessa tre segment. Med hjälp av grafiska element får de lära sig vad produktkoncepten står för och kan därmed själva utveckla sin egen spelstil och blir bättre fotbollsspelare.

Besökarna kan också skapa egna reklamposters utifrån de tre spelstilarna. Överallt syns de stjärnor som Adidas sponsrar. Kampanjen är framtagen tillsammans med The Viral Company.

Filmsekvenserna kan spridas vidare genom alla tänkbara sociala medier. Förra året gjordes en liknande kampanj i Norge där 260.000 användare på ett eller annat sätt tipsade om kampanjen.

– Vi siktar givetvis på minst samma framgångsrika resultat i och med denna svenska kampanj.

Playahead, MSN, Youtube och Svenskafans.se är några av de plattformar som kampanjen finns integrerad på.

– Integreringen gör vi dels för att skapa en mer redaktionell känsla och inte så tydlig köpt annonsyta, och dels för att det blir en rent tekniskt bättre lösning som främjar spridningen.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.