Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Adform släpper 19 nya format för RTB

Publicerad: 10 September 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Adform utökar sin satsning på real time bidding, RTB. Från och med oktober blir även så kallade rich media-format tillgängliga för budgivning.


Ämnen i artikeln:

RTB

Adform har erbjudit real time bidding, RTB, i ungefär 1,5 år. Den 1 oktober släpper bolaget ytterligare 19 annonsformat. Denna gång rör det sig om rich media, det vill säga format som exempelvis expanderar, flyter och vecklas upp på sajterna.

Enligt Adforms marknadschef Martin Stockfleth Larsen har denna typ av format inte varit tillgängliga för budgivning tidigar­e.

Formaten ska erbjudas till byråer, men även till publicister via Adforms system Private Market Place, som gör det möjligt för publicisterna att exempelvis styra prisnivåer.

– Ofta är publicister oroliga för att de inte ska få ut tillräckligt höga cpm med automatiserade köp, men våra undersökningar visar att de tvärtemot får högre cpm-nivåer och alltså högre intäkter. Rich media-format är ju dessutom dyrare än vanliga display-annonser, så det här är verkligen en win win-situation, säger Martin Stockfleth Larsen.

Private Market Place används framför allt i Danmark än så länge, exempelvis av Berlingske Media.

– I Danmark såg vi en snöbollseffekt efter att den första publicisten börjat använda systemet. Det är jag övertygad om att vi kommer att se i Sverige och Norge också.

Betyder det här att vi kommer att få se fler takeovers och liknande?

– Publicisterna behöver själva hitta rätt balans. Det gäller även att varumärket som annonserar har rätt värde för användarna, man har mycket att vinna på en hög kreativ höjd.

Än så länge finns inga tillförlitliga siffror på hur stort RTB är på den europeiska eller nordiska marknaden. Men i USA utgör RTB så mycket som en femtedel av de totala medieköpen, enligt Martin Stockfleth Larsen.

Hur stort kan RTB bli?

– Jag tror att uppåt 80 procent av utrymmet kan skötas med automatiserade köp.

I nästa fas tittar Adform på att inkludera smarta tv-apparater i sitt utbud, som ju är uppkopplade och därför kan generera användarprofiler.

Även utomhus står på tur.

– Det beror lite på vart utvecklingen tar vägen, men över tid tror vi att smart-tv och exempelvis streamade utomhusannonser i anslutning till en konsert eller liknande, kan skötas via automatiserade köp.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

RTB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.