Adform avslöjar stort annonsbedrägeri

Nätverket "Hyphbot" ska genom falska webbplatser och bot-trafik ha genererat över 4 miljoner kronor dagligen sedan augusti .

Det globala adtech-företaget Adform har upptäckt ett så kallat ad fraud-nätverk, kallat "Hyphbot". Ett nätverk som ska ha genererat över 4 miljoner kronor varje dag sedan augusti. Det skriver The Wall Street Journal.

Adform menar att "Hyphbot" är ett av de största ad fraud-nätverken någonsin.

Bedragarna bakom systemet ska ha skapat mer än 34 000 olika domännamn, och dessutom över en miljon olika webbadresser. Flera av dem utformades för att försöka lura annonsörer att att tro att de köpt annonsplats på företagssajter så som Financial Times, The Wall Street Journal och CNN.

Bedragarna ska senare ha genererat en våg av bot-trafik, som försett företagens sajter med överdriven trafik och föranlett att de tjänat stora annonspengar genom framför allt vidoeannonsering.

Flera internationella medier har skrivit om annonsbedrägeriet, däribland The Wall Street Journal, Fox och CNBC.

Publicerad 2017-12-06 15.14Uppdaterad 2017-12-07 09.05