Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Adblocking-trenden minskar

Publicerad: 21 Oktober 2016, 12:03
Uppdaterad: 21 Oktober 2016, 13:01

Spridningen av adblockers har minskat i styrka, menar Peter Callius, affärsområdeschef på Kantar Sifo.


Ämnen i artikeln:

Adblockers

Siffror från Orvesto Konsument tyder på att den ökade användningen av adblockers – eller Adblockalypsen som han kallar det – har börjat klinga av.

– Branschen har varit orolig över att adblockers totalt ska slå ut all bannerannonsering. Men stigningstakten för användning av adblockers är relativt låg nu. Jag tror att vi är på väg att nå en toppnivå för spridningen.

Peter Callius menar att det är rimligt att anta att ungefär 25 procent kommer använda adblockers vid början av 2017. Hans uppfattning är att nivåerna kommer stiga till 29 procent för att sedan stabiliseras upp och ligga ungefär på den nivån.

– Ser man även till Google Trends så nådde sökningarna på adblock sin toppnivå i december 2014. Men man ska vara försiktig med sådana siffror men sätter man dem i relation till andra siffror, så ser man att det verkar stanna av även där. För rätt länge sedan dessutom.

Även om Peter Callius menar att spridningen av Adblockers minskar så påpekar han att användandet av adblockers är extremt generationsstyrt. 90-talisterna är de som använder adblockers allra mest.

– Det är inte så att "reklamundvikandet" generellt är större bland 90-talister. Men de är födda rakt in i en digital värld och det är lättare för dem att lägga in en adblocker.

Hur man ska nå 90-taliserna menar Peter Callius är det verkliga problemet.

– De medier som dem utnyttjar handlar företrädelsevis om digital mediekonsumtion och det råkar vara just dem som också är duktiga på att adblocka. Då minskar möjligheten att kunna prata med den målgruppen ganska dramatiskt. Det är en riktigt nöt att knäcka.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Adblockers

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev