Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Adblockers hotade displayaffären

Publicerad: 27 December 2015, 06:00
Uppdaterad: 28 December 2015, 20:45

NYÅRSKRÖNIKA DEL 11 AV 15. Medierna tvingades vidta åtgärder när allt fler användare installerade adblockers.


Enligt Sifo har hela 25 procent av svenskarna en adblocker installerad på sin dator. Därmed växer hotet mot den redan utsatta displayaffären. Inte minst sedan Apple, i och med lanseringen av operativsystemet IOS 9 för Iphone och Ipad, ger användarna möjlighet att blockera annonser i webbläsaren Safari.

Om en fjärdedel av Safarianvändarna installerar en adblocker skulle det innebära ett bortfall på 30 miljarder dollar per år, drygt 260 miljarder kronor, för världens publicister – enligt amerikanska siffror.

Det är framför allt de yngre målgrupperna som har adblockers installerade. Enligt Sifo har 46,2 procent av nittiotalisterna en adblocker installerad på sin dator och 36,4 procent av åttiotalisterna. Bland fyrtiotalisterna har bara 5,6 procent en adblocker installerad.

Det har fått exempelvis Schibsted att ta fram tjänsten Adway Plus, som ska visa annonser trots att läsarna använder sig av adblockers.

Bonnier News väljer att testa olika sätt att ge användarna en bättre annonsupplevelse. Och Bonnier-sajterna Feber och Tjock lanserar ett helt nytt annonsformat för att komma runt adblockers. Annonserna lägger sig bakom det redaktionella innehållet och syns när användaren scrollar.

Nyligen aviserade svenska branschorganisationen IAB en motoffensiv: att adblockeranvändare ska blockeras från mediernas sajter.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.