Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Digitalt presenteras av:

Adblock Plus oväntade drag – börjar sälja annonser

Publicerad: 14 September 2016, 06:49
Uppdaterad: 16 September 2016, 07:02

Nu lanserar Adblocker Plus en lite oväntad tjänst – som är menad att placera fler annonser på skärmen, kallad ”Acceptable Ads Platform”.

Nu lanserar Adblock Plus den nya plattfomen ”Acceptable Ads Platform”, som ska ersätta störande annonser med mindre och finare sådana.


Ämnen i artikeln:

AdblockersFacebook

Adblockers fortsätter vara ett hett ämne i branschen – inte minst med anledning av Facebooks offensiv de senaste månaderna, som bland annat infört förändringar som innebär att desktop-användare får se annonser ändå, oavsett om de har en adblocker installerad eller inte.

Bara några dagar senare presenterade Adblock Plus sitt motdrag, genom en uppdatering som återigen blockerar annonserna på Facebook.

Nu lanserar Adblock Plus en lite oväntad tjänst – som är menad att placera fler annonser på skärmen, kallad ”Acceptable Ads Platform”.

Istället för att rensa bort alla annonser från internet, är förhoppningen med nya tjänsten att kunna ersätta de ”dåliga” annonserna, det vill säga de annonser som Adblocker anser vara för stora, fula eller för påträngande, med annonser som är mindre, finare och teoretiskt mindre irriterande. Det skriver The Verge.

Tjänsten kommer börja fungera genom en annonsmarknadsplats, där bloggar och andra webbplats-operatörer kommer att kunna plocka ut så kallade ”acceptabla” annonser och placera dem på sina sidor. Om en besökare som använder Adblock Plus kommer in på sajten, kommer endast dessa utvalda annonser att visas istället för de som ligger på sajten i vanliga fall.

Den nya annonsmarknadsplatsen är en förlängning av Acceptable Ads-programmet som Adblock Plus har använt sig av sedan 2011, och man hoppas nu att det ska ske en stor expansion i användandet av godtagbara annonser.

Adblock Plus förväntar sig att publicister ska ta emot den nya tjänsten med öppna armar, då den i alla fall kommer låta dem visa några annonser istället för inga alls.

Samtidigt kommer dessa ”accepterade” annonser sannolikt att vara mindre värdefulla än de som en sajt annars skulle kunna visa, vilket begränsar intäkterna.

Under tisdagskvällen kom även rapporter om att Google och Appnexus skulle samarbeta med Adblock Plus nya plattform och sälja dessa godkända annonser. Detta har nu tillbakavisats, skriver Adage, och Appnexus menar att informationen var inkorrekt.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AdblockersFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev