Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Adapt ADX går in i Pubmatic

Annonsbörsen Adapt ADX ansluter sig till Pubmatic – en plattform för programmatisk marknadsföring.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 07 Juli 2015, 06:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 11:55

Ämnen i artikeln:

Pubmatic

Adapt ADX grundades 2013 av sex tidningskoncerner; VK Media, Promedia/Mittmedia, Stampen, EK och NLT. Enligt koncernernas egna uppgifter når de tillsammans 50 procent av den svenska internetbefolkningen.

Nu väljer Adapt ADX alltså att ansluta sig till Pubmatic.

– Genom Pubmatic kan vi erbjuda andra typer av premiumpaket, vilket gör oss mer attraktiva, säger Anna Ireby, vd på Adapt ADX.

– Vår ambition är att bli en attraktiv åtkomstpunkt för högkvalitativt inventory på den svenska marknaden, och locka kvalitetsefterfrågan också utanför Sverige.

Tidigare har också tekniken varit ett hinder för vissa affärer.

– Vissa aktörer och byråer sitter med en teknik som inte fungerar ihop med vår. Men nu kan vi samla vår lokalpress i ett ordentligt paket och erbjuda till alla på marknaden.

Programmatic står idag för cirka 15-20 procent av försäljningen hos de sex tidningskoncernerna, men det skiljer sig stort mellan de olika sajterna.

– Programmatic växer hela tiden och blir mer och mer komplext, vi har haft en tillväxt på 400 procent bara det senaste året.

Det tidigare samarbetet med Admeta ska dock kvarstå i någon form.

– Men målet är att jobba så holistiskt som möjligt. När det gäller programmatic tycker jag att man behöver ha allt samlat på ett och samma ställe.

Ämnen i artikeln:

Pubmatic

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.