Digitalt
Ad fraud-gurun uppmanar svenska annonsörer att skrota programmatic: ”Ni behöver inte tro mig – testa själva”
Publicerad: 21 juni 2022, 10:23
Annonsbedrägerierna på nätet ökar i både Sverige och världen. Augustine Fou, världsledande expert på cybersäkerhet och annonsbedrägerier, ger konkreta råd kring hur annonsörer kan undvika att deras pengar hamnar hos bedragare.
Foto: mikkelwilliam
90 procent av pengarna som läggs på programmatiska köp kan hamna hos bedragare, menar Augustine Fou, en av världens främsta experter på annonsbedrägerier. Även sociala medier har stora problem. Han kallar både mediebyråer, annonsörer och techbolag för medskyldiga till ett globalt bedrägeriproblem som sväller – och uppmanar svenska annonsörer att genom enkla test ta reda på hur stor andel av deras annonser som aldrig ses av annat än botar.
Amerikanen Augustine Fou är en av världens främsta experter på annonsbedrägerier, och samarbetar i USA med både annonsörer och publicister. Under sina 25 år i branschen har han bland annat
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.