Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Acast vill revolutionera podcastannonseringen

Acast gör en ny satsning i podcastvärlden. Sponsormeddelanden ska kunna bytas ut i efterhand och annonsköpare ska kunna höras i varenda avsnitt av en podcast.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Publicerad: 04 Mars 2015, 11:24
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:11

Ämnen i artikeln:

Acast

Den nya dynamiska annonslösningen från det svenska podcast-bolaget Acast ska göra det möjligt att som annonsör köpa in sig i en hel podcastserie istället för ett antal avsnitt.

– I dag kan ett sponsormeddelande handla om ett visst specialerbjudande. Det blir väldigt inaktuellt om man lyssnar på avsnittet ett år senare, säger Öjje Holt, kommersiell chef på Acast, till Dagens Media.

Sponsorskapet ska alltså ligga som dynamiska filer som ska kunna bytas ut när som helst. Det gör att samma podcastavsnitt har olika sponsorer beroende på när man lyssnar på det.

– Det här har inte gått att göra innan. Mig veterligen är det första gången i världen som dynamisk sponsring ska genomföras i podcasts, säger Öjje Holt.

Först ut är mobiloperatören Vimla, som är en del av Telenor. Deras sponsormeddelande ska kunna höras i humorpodcasten "Till slut kommer någon att skratta" (TSKNAS).

– Värvet är också klart. Sedan har vi fem-sex andra annonsörer klara. Just nu har vi fler annonsörer än det finns poddar, säger Öjje Holt.

Ämnen i artikeln:

Acast

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.