Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Acast når en miljon i veckan

Publicerad: 30 September 2014, 10:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:27

Podcasttjänsten Acast har nu en räckvidd på en miljon lyssnare i veckan. Men svenkarnas podd-intresse ser ut att planas ut.


Ämnen i artikeln:

AcastIsobar

Enligt Öjje Holt, kommersiell chef på Acast, samlar tjänsten nu ett trettiotal poddar som tillsammans når en miljon lyssnare per vecka.

Ett av de nyaste tillskotten är SVT-profilen Fredrik Skavlan och i slutet av augusti anslöts TV4:s poddar till Acast. Enligt uppgifter till Dagens Media förs även samtal med Aftonbladet om att flytta sina poddar till Acast.

– Många är intresserade men vi är ganska kräsna, vi ställer höga krav på innehållet, säger Öjje Holt.

Från att ha ökat snabbt under ett par år ser svenskarnas intresse för podcasts nu ut att plana ut.

Lyssnandet har ökat marginellt mellan hösten 2013 och våren 2014 – från 1,53 miljoner till 1,62 miljoner personer. I ett par åldersgrupper har lyssnandet minskat. Både bland 18-19-åringarna och 30-34-åringarna har lyssnandet minskat med över 10 procent det senaste halvåret.

– Kanske är det nyhetens behag som har lagt sig. För ett par år sedan ville alla testa och nu har det kanske lagt sig lite, säger Nils Andersson Wimby, byråchef på Isobar, som är den som har sammanställt siffrorna från Orvesto.

Han tror dock att intresset för podcasts kommer att bestå – både bland lyssnare och annonsörer.

– Podcasts är ingen fluga, men vi får se på vilken nivå lyssnandet stabiliserar sig. Att lyssna på ljud i mobilen över lag är ett beteende som har satt sig starkt, och för annonsörer är podcasts en intressant miljö att befinna sig i. Lyssnaren är koncentrerad, avslappnad och mottaglig för budskap om de är utformade på rätt sätt.

– Vi ser desssutom att allt fler företag startar egna poddar. Om ett varumärke kan skapa eget innehåll som är så intressant att kunderna vill lyssna, kan det bli en väldigt stark kanal, säger Nils Andersson Wimby.

Acast säljer reklamutrymme i poddarna. Annonsörerna kan antingen välja att gå i samtliga poddar, i ett utvalt paket eller ta ägarskap över en hel podcast under en bestämd tid. Då ingår, förutom reklamspottar även att annonsörens budskap integreras i poddens innehåll.

– Jämfört med radio och Spotify är kontaktkostnaden 30-50 procent högre, bland annat därför att podcast är ett aktivt val och helt brusfritt, det är dessutom ett väldigt intimt format, jag kommer inte på något annat medieslag där man alltid har hörlurar på sig, säger Öjje Holt.

Han tror inte att intresset för poddar är på väg att svalna, däremot att mediet kommer att förändras.

– Vi ser två stora trender. Dels tror jag att vi kommer att få höra mer radioteater i poddform, vilket är populärt i Storbritannien och USA. Dels tror jag på fler kortare och mer frekventa poddar om aktuella ämnen. Nu är det flesta 45 minuter och sänds en gång i veckan. 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AcastIsobar

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev