Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Acast köper amerikanskt poddbolag: Vill stärka sin position i USA

Publicerad: 19 februari 2021, 13:47

Acast köper USA-baserade Radio Public. Leandro Saucedo säger att menar att förvärvet ska stärka relationen mellan poddare och dess publik.

Foto: Acast + Getty Images

Poddkriget rasar vidare och nu köper svenska Acast amerikanska Radio Public för att ta upp kampen med Spotify och Apple i USA.


Ämnen i artikeln:

Acast

Radio Public är ett podteknikbolag grundat 2016 och har bland annat New York Times som delägare. Det framgår av ett pressmeddelande.

Bolagets tjänst ”listener relationsship manager” uppges göra det möjligt för poddskapare att identifiera potentiella lyssnare och skapa intresse kring sina poddar, ett verktyg för att skapa närmare relation med sina lyssanre. Bolagets grundare blir nu också en del av Acast-teamet.

Svenskgrundade Acast hade 2019, enligt Alla bolag, en omsättning på 360,2 miljoner kronor, nära en fördubbling mot 2018. Samtidigt landade rörelseresultatet på -138,7 miljoner kronor. 

Enligt Breakit ökade intäkterna fortsatt under 2020 med 64 procent till 592 miljoner kronor.

– Acast och Radio Public delar värderingar kring ett öppet ekosystem för podcasts och med förvärvet tar vi nästa steg för att ytterligare stötta podskapare samt ge dem publiken de förtjänar, säger Leandro Saucedo, Chief Business and Strategy Officer, på Acast, i pressmeddelandet. 

Samtidigt som poddbolagen slåss om lyssnarna har en ny ljudbaserad aktör gjort entré: Clubhouse.

Mediestrategen Brit Stakston har i en tidigare intervju med Dagens Media sagt att hon tror att den nya sociala medie-plattformen Clubhouse kan sno lyssnare från poddarna.

– Ett nytt medium kommer alltid att leda till prioriteringar för mediekonsumenterna. Personligen lägger jag den tid jag tidigare tillbringade på poddar på Clubhouse i dag. Och det eftersom poddar och Clubhouse går att konsumera på samma sätt. Man kan lyssna samtidigt som man rör sig och gör andra saker, sa hon i intervjun i februari. 

Men Acasts innehållschef Josephine Forssjö har i en annan intervju sagt att poddbolaget inte ser Clubhouse som en konkurrent. Acast är ingen konsumentapp på samma sätt som Clubhouse. Det finns också begränsningar med liveformatet framhåller hon, då det inte går att spola tillbaka och lyssna igen. Men samtidigt medger hon att konkurrensen om lyssnarna ökar med ytterligare en ljudbaserad plattform. 

– Det är klart att det inte går att förneka att vi kommer att blir fler som delar på örat, sa hon till Dagens Media i veckan. 

 

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Acast

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.