Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Acast drar igång podcastpanel

Publicerad: 7 September 2015, 06:37
Uppdaterad: 28 Oktober 2016, 15:00

Podcasttjänsten Acast lanserar en podcastpanel ihop med analysföretaget Nepa.


Ämnen i artikeln:

Acast

Det saknas djupare insikter kring podcastlyssnandet, framför allt när det gäller lyssnarnas beteende och preferenser, menar Acast.

Idag mäts podcastlyssnandet via Orvesto Konsument, men det ställs bara ett fåtal frågor om podcasts. Dessutom finns ännu ingen valuta för podcasts, men det är något som Sveriges Annonsörers radiokommitté arbetar på.

Därför lanserar nu Acast, tillsammans med Nepa, Sveriges första researchpanel med enbart podcastlyssnare.

– Vi vill bidra till att vår bransch får bättre research och kunskap om lyssnarna. Vi tror och hoppas att det ska göra marknaden för podcasts mer mogen, säger Öjje Holt, kommersiell chef på Acast.

– Oss veterligen så finns det ingen annan liknande panel i världen.

Podcastlyssnare som vill vara med i panelen kan registrera sig på podcastpanelen.se. De som deltar i mätningar kommer att få ersättning i form av exempelvis biobiljetter och Paypal-poäng. Men ersättningen ska även gå att skänka till välgörenhet.

Förutom att ta reda på hur podcastlyssnandet ser ut kan panelen användas för kampanjuppföljningar.

Panelen ska marknadsföras via Acasts poddar. Öjje Holt hoppas på att få in 1 500 personer till panelen.

– Då har vi en bra bas.

Hur ser du på att det är en självrekryterande panel?

– Det är ju inget nytt fenomen och det går att hitta argument emot. Men min erfarenhet är att det är få som missbrukar undersökningar, dessutom har Nepa en process för vilka som svarar och hur ofta.

Panelen ska finansieras genom att externa aktörer köper egna undersökningar.

LÄS ÄVEN:

Acasts förlust: 20 miljoner kronor

Bonnier kliver in i Acast

Pressbyrån först ut i ”Spår”

Aftonbladets podcast-satsning "Fallet" når framgång hos lyssnarna

Acast finansierar svensk ”Serial”

Acast vill revolutionera podcastannonseringen  

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Acast

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev