Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Acast drar igång podcastpanel

Podcasttjänsten Acast lanserar en podcastpanel ihop med analysföretaget Nepa.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 07 September 2015, 06:37
Uppdaterad: 28 Oktober 2016, 15:00

Ämnen i artikeln:

Acast

Det saknas djupare insikter kring podcastlyssnandet, framför allt när det gäller lyssnarnas beteende och preferenser, menar Acast.

Idag mäts podcastlyssnandet via Orvesto Konsument, men det ställs bara ett fåtal frågor om podcasts. Dessutom finns ännu ingen valuta för podcasts, men det är något som Sveriges Annonsörers radiokommitté arbetar på.

Därför lanserar nu Acast, tillsammans med Nepa, Sveriges första researchpanel med enbart podcastlyssnare.

– Vi vill bidra till att vår bransch får bättre research och kunskap om lyssnarna. Vi tror och hoppas att det ska göra marknaden för podcasts mer mogen, säger Öjje Holt, kommersiell chef på Acast.

– Oss veterligen så finns det ingen annan liknande panel i världen.

Podcastlyssnare som vill vara med i panelen kan registrera sig på podcastpanelen.se. De som deltar i mätningar kommer att få ersättning i form av exempelvis biobiljetter och Paypal-poäng. Men ersättningen ska även gå att skänka till välgörenhet.

Förutom att ta reda på hur podcastlyssnandet ser ut kan panelen användas för kampanjuppföljningar.

Panelen ska marknadsföras via Acasts poddar. Öjje Holt hoppas på att få in 1 500 personer till panelen.

– Då har vi en bra bas.

Hur ser du på att det är en självrekryterande panel?

– Det är ju inget nytt fenomen och det går att hitta argument emot. Men min erfarenhet är att det är få som missbrukar undersökningar, dessutom har Nepa en process för vilka som svarar och hur ofta.

Panelen ska finansieras genom att externa aktörer köper egna undersökningar.

LÄS ÄVEN:

Acasts förlust: 20 miljoner kronor

Bonnier kliver in i Acast

Pressbyrån först ut i ”Spår”

Aftonbladets podcast-satsning "Fallet" når framgång hos lyssnarna

Acast finansierar svensk ”Serial”

Acast vill revolutionera podcastannonseringen  

Ämnen i artikeln:

Acast

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.