Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Acast-chefen om nya Spotify

Publicerad: 21 Maj 2015, 06:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Öjje Holt på Acast välkomnar nya Spotify och tror inte att musikjättens storstatsning på poddar kommer att leda till någon konkurrens.


Ämnen i artikeln:

AcastSpotify

I går avslöjade Daniel Ek, en av Spotifys grundare, att nya Spotify kommer att innehålla både rörlig bild, poddar och nyheter.

Öjje Holt, kommersiell chef på poddcastplattformen Acast, välkomnar nya Spotify och tror inte att Spotifys hårdsatsning på poddar kommer att leda till någon konkurrens mellan bolagen.

– Jag ser inte Spotify som en konkurrent utan som en distributionspartner. Vi producerar poddar som vi kommer att skicka till Spotify om vi vill och det vi gör innan är att addera en annonsintäkt. I går framstod det som att de hade få poddar, vi vill göra alla poddar tillgängliga, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Jag tycker faktiskt att det här är otroligt bra. Det visar att Acast och våra andra kollegor är på rätt spår och det gör att alla poddar får en bättre spridning.

Några av de innehållsleverantörer som Spotify har slutit avtal med är BBC, Comedy Central och Aftonbladet TV. Sedan tidigare samarbetar Spotify också med Perfect Day Media, Expressen och Sveriges Radio.

Från Aftonbladet TV:s håll kommer bland annat poddarna "Fallet" och Robert Lauls fotbollspodd.

– Egentligen är poddar inget nytt för Spotify, det har funnits där länge. Men jag är inte helt hundra på att man sätter sig ner och lyssnar på en podcast via sitt Spotifykonto. Historiskt sett har det inte varit något naturlig plattform för det, säger Öjje Holt.

– Spotify är en partner till oss precis som Itunes och det här handlar egentligen bara om räckvidd. Nackdelen för de som spelar in poddar är att det inte är någon annonsförsäljning så vill man hitta en intäktskälla för sin podd så är det här inte rätt modell.

LÄS OCKSÅ:

Spotify satsar på video och poddar – Aftonbladet blir bolagets leverantör

 

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AcastSpotify

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev