Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Ability Mobile raketökar

Publicerad: 1 September 2009, 03:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Annonsnätverket för mobilen, Ability Mobile, når 55 miljoner annonsvisningar i månaden.


Under andra kvartalet i år hade Ability Mobile i snitt 16,9 miljoner annonsvisningar i sitt nätverk. Under tredje kvartalet ökade annonsvisningarna till 55 miljoner i månaden, alltså nästan en tredubbling av räckvidden.

– Sett till de här siffrorna når vi 100 miljoner annonsvisningar till årsskiftet. Man har pratat om att mobilen är på gång i åtta år men nu händer det verkligen, säger Patrick Törn, vd på Ability Mobile.

Han ser att sänkta priser på mobilsurf, den nya generationens surfvänliga mobiler, tillsamman med att operatörerna marknadsför sina erbjudanden har fått marknaden att ta fart. För att möta den ökade efterfrågan har Ability Mobile anställt två nya säljare och letar för tillfället efter ytterligare fem till sju säljare.

– Vad vi söker är mediesäljare och storkundssäljare som är vana vid att projektleda.

Även om mobilen ökar kraftigt är dess del av mediekakan fortfarande liten, men Patrick Törn spår att mobilens tid som marginalmedium är över:

– Utöver annonsering ökar också intresset för riktade dabasutskick och produktion av mobila kampanjsidor. Mobilen blir allt mer accepterad av både reklam- och medibyråer och kunder, vilket är enormt roligt.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.