Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

A-com-chef startar byrå med branschexperter

Publicerad: 4 Februari 2011, 11:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:22

A-coms förra vd Mats Ohlsson lämnar koncernen för att dra igång en app-byrå tillsammans med tre tunga branschkollegor.


Mats Ohlsson lämnade vd-posten på A-com i oktober förra året och ersattes av finanschefen Martin Hultqvist. Om ett par veckor lämnar han formellt även koncernen för att bli vd på den nystartade app-byrån Sparkling Zoo. Vid sin sida har han tre gamla kollegor från Reference Interactive på 1990-talet.

– Jag har länge känt att det vore riktigt roligt att driva en app-agency och nu var timingen rätt för oss alla. Det som jag tror gör oss unika är att vi med våra olika erfarenheter kompletterar varandra otroligt väl, säger Mats Ohlsson.

Karin Ernerot blir ansvarig creative director. Hon har bland annat ett förflutet som digitalbyrån Tewonders cd, grundare av She Creatives och har de senaste åren varit föreläsare och konceptutvecklare. Executive Producern Kathrin Spaak är den tredje delägaren. Hon hade tidigare samma roll på Perfect Fools och startade Yours förra året tillsammans med flera avhoppare från byrån. Andreas Pardeike blir technical director. Han kommer närmast från egen utvecklarverksamhet med särskild expertis inom Apples produkter.

– Vi går alla in som finansiärer och delägare med 25 procent var. Precis som namnet Sparkling Zoo antyder vill vi vara en dynamisk verksamhet som samarbetar med olika typer av branscher, byråer och talanger, säger Karin Ernerot.

Hjärtat i Sparkling Zoos verksamhet är app-utveckling för smartphones, läsplattor och webben. Byrån sitter nu i tillfälliga lokaler på Östermalm.

– Vi vill jobba hela vägen från koncept och affärsidé till utveckling och lansering av apparna. Många bra appar når inte ut för att lanseringen glöms bort, säger Karin Ernerot.

Kathrin Spaak:

– Med vår kompetens kan vi självklart också göra en kampanjsajt eller liknande om det behövs för projektet.

Sparkling Zoo ska arbeta som konsulter gentemot byråer och kunders marknadsavdelningar. De ska även utveckla appar själva eller i partnerskap med andra för försäljning och har redan i dag en liten portfölj av appar. Det kan handla om allt från nyttotjänster till nöjes- eller speltjänster.

Byrån har ett par nyrekryteringar med utvecklarkompetens på väg in. Om allt går enligt plan ska byrån vara omkring tio personer vid årsskiftet.

– Vår affärsidé handlar inte om att vara 20-30 personer utan om att sålla och utveckla rätt idéer, antingen själva eller med andra.  Vi vill gärna sätta oss i samma båt som våra kunder för att kunna arbeta långsiktigt. Det är bra för alla parter, säger Mats Ohlsson.

Sparkling Zoo arbetar med ett antal kunder och partners, men vill inte berätta vilka i nuläget.

– Vi har ju alla våra egna kunder och kontakter som vi tar med oss in i bolaget. Uppstarten går som tåget redan från början. Det har jag inte varit med om tidigare, säger Andreas Pardeike.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.