Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

97 procent ser hela reklamfilmer på nätet

Publicerad: 6 Juli 2016, 11:08
Uppdaterad: 6 Juli 2016, 11:27

MMS nya analysmått ”completion rate” visar att 97 procent ser hela reklamfilmer på nätet.


Ämnen i artikeln:

MMS

Som Dagens Media tidigare berättat visar MMS nya analysmått ”completion rate” hur många som sett färdigt en reklamfilm på nätet i förhållande till hur många som startat den.

Tidigare har valutan bara visat hur många som sett delar av en reklamfilm.

Än så länge ingår MTG, Discovery Networks och TV4-gruppen i mätningen, men Aftonbladet ska ansluta efter sommaren.

Nu presenteras de första resultaten, från 1-3 juli. Mätningen visar att reklamfilmerna får en genomsnittlig completion rate på 97 procent. Spännvidden sträcker sig från 90 till 100 procents completion rate.

 – Det sprids många myter i vår bransch om att ingen tittar på reklamfilmerna på Internet. Nu kan MMS med färsk kvalitetskontrollerad data visa hur fel detta är. Det är istället så att ca 19 av 20 konsumenter tittar på hela reklamfilmen från början till slut, säger MMS vd Magnus Anshelm, i ett pressmeddelande.

TV4-gruppens operative chef för reklam-tv, Mathias Berg, skriver på TV4:s medieblogg att TV4 Play har en completion rate som i snitt ligger något högre än 97 procent.

”TV4 välkomnar möjligheten att ytterligare öka transparensen och låta hela marknaden jämföra på ett korrekt och rättvist sätt. Vi tror att marknaden i allmänhet och annonsörer i synnerhet gynnas av transparens, och ser att det här lilla men mycket viktiga steget är ytterligare ett steg i rätt riktning. Det ger oss också hopp om en framtid med en ihopslagen valuta för alla former av rörlig bild. En valuta som vi hoppas och tror att alla aktörer vill vara med i”, skriver han.

Samtidigt ökar antalet sålda impressions för onlinevideo jämfört med motsvarande period i fjol. Enligt MMS ligger ökningen på 22 procent, vilket innebär att det första helgen i juli såldes cirka 7 miljoner impressions.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MMS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev