Digitalt presenteras av:

87 procent använder sociala medier

13 procent av svenska företag säger sig helt välja bort sociala medier i sin marknadsföring.

Det visar Hammer & Hanborgs årliga undersökning Kommunikatören, som offentliggjordes i dag.

För bara två år sedan ignorerade en tredjedel av företagarna sociala medier. Nu har siffran krympt till 13 procent.

Störst är Facebook, som 77 procent av företagen använder 2012,  en ökning från 69 procent 2011 och 47 procent 2010. Hälften av företagen säger sig använda Twitter, medan användandet av Linkedin har fördubblats på två år – från 17 till 34 procent.

– Vi ser ett skifte i hela kommunikationsbranschen där sociala medier gått från en kanal som betraktats som lite av ett pionjärområde, till en av de viktigaste kanalerna för varumärkesbyggande och relationsskapande, säger Christina Hammer, delägare i Hammer & Hanborg, i ett presmeddelande.

Företagens användning av sociala medier 2010-2012

Om undersökningen

Undersökningen Kommunikatören om information, kommunikation och marknadsföring genomförs varje år av rekryteringsföretaget Hammer & Hanborg. 3 300 personer har svarat på undersökningen.

Publicerad 2012-03-27 10.57Uppdaterad 2015-12-06 14.28

Dela artikeln: