Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

75 procent ser tv i Iphone

Publicerad: 13 April 2011, 07:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:14

I vintras tog Springtime över Telias årliga trendrapport från Prime, och gjorde om den till en mobilundersökning. Nu presenteras de första resultaten.


Ämnen i artikeln:

IphoneAndroidTeliaSpringtime

Med mobilappen Trends ville Telia och Springtime göra om Telia Trends från en årlig trendrapport till en undersökning i realtid.

Fyra större undersökningar genomförs under året, varvat med snabbfrågor. Än så länge har omkring 6 000 personer laddat ner appen, och knappt 3 200 av dem deltog i den första undersökningen.

De första resultaten vittnar om att de flesta smartphoneägare använder mobilen för underhållning, snarare än nytta.

Fler än hälften använder sin mobil till musik, film eller Facebook, medan en knapp tredjedel säger sig använda den till nyttotjänster som tågtider eller e-post. De populäraste nyttotjänsterna är navigationstjänster.

Iphone-ägarna är mer nöjesinriktade än Android-ägarna. 75 procent av Iphone-användarna ser på tv i mobilen, jämfört med 60 procent av Android-ägarna.

Enligt Telias mätningar har det mobila tv-tittandet ökat från 8,4 minuter per användare och tillfälle till 28,3 minuter det senaste halvåret.

17 procent av smartphoneanvändarna, och så många som en fjärdedel av de kvinnliga deltagarna, säger sig endast använda mobilen till sms och samtal.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.