Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

500 000 hushåll abonnerar på webb-tv

Antalet svenska hushåll med webb-tv-abonnemang ökar. I mars 2013 hade en halv miljon någon form av abonnemang.


Publicerad 2013-04-29 08:00
Uppdaterad 2015-12-06 13:47

Ämnen i artikeln:

Mediavision

Dela artikeln:

Allt fler svenska hushåll abonnerar på webb-tv och i mars i år uppgick den siffran till en halv miljon. Det visar en undersökning från konsultbolaget Mediavision.

Av de 500 000 abonnenterna betalar 85 procent en månatlig kostnad. De övriga 15 procenten står för de som tecknar gratismånader men som väljer att inte gå över till betaltjänsten.

En anledning till ökningen är lanseringen av streamingtjänster som Netflix och HBO Nordic. Sedan Netflix lanserades i oktober förra året är antalet hushåll webb-tv-abonnemang tre gånger så många.

– Tillväxten av webb-tv-abonnemang är anmärkningsvärd. Den har gått mycket snabbare än lansering av andra betal-tv-plattformar som till exempel satellit-tv eller det digitala marknätet. För tv-industrin som helhet är det som händer nu högintressant, säger Natalia Borelius på Mediavision, i ett pressmeddelande.

Störst på den svenska marknaden är i dagsläget Netflix. Bland konkurrenterna finns förutom HBO även Viaplay.

Frida Wickberg

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.