Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

5 tips för bättre Adwordsstrategi

Publicerad: 30 Oktober 2014, 08:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:24

Svenskarna googlar 35-40 miljoner gånger varje dag, vilket gör Google Adwords till en viktig del i de flesta marknadsstrategier. Här ger Michael Wahlgren, vd på SEO-byrån Pineberry, fem råd för bättre Adwordsannonsering.


Ämnen i artikeln:

Google

1. Sätt mål och mät Det finns många fördelar med att annonsera på Google och en av de största är att ditt resultat går att mäta i detalj. Med Adwords kan du utvärdera vilka delar av din Adwordsannonsering som är lönsam och vilka du bör justera för att nå lönsamhet.

För att utvärdera om din annonsering är lönsam är det viktigt att du sätter mål. Ett bra mål kan vara hur mycket försäljning varje annonskrona ska leda till eller hur mycket en ny kund får kosta.

2. Strunta i årsbudgeten Att budgetera en viss summa pengar för de marknadsföringsinsatser du kommer göra under året är vanligt. Men när det kommer till annonsering på Google bör du tänka om och lägga budgettänket på hyllan. Detta då du hela tiden kan följa lönsamheten med din annonsering.

Lyckas du skapa lönsamhet med din annonsering vill du inte bli begränsad av en årsbudget utan istället investera mer och mer pengar tills lönsamheten eventuellt avtar. Självklart gäller motsatsen att om du inte lyckas få lönsamhet med din annonsering finns det ingen poäng med att fortsätta annonsera, även om du har pengar kvar i din budget.

3. Högsta budet vinner inte Varje gång någon googlar görs en auktion bland de annonsörer som vill synas på just det sökordet. Men i motsats till en traditionell auktion är det inte högst bud som ensamt avgör vem som vinner auktionen på Adwords.

En minst lika avgörande faktor som ditt bud är ditt Quality Score. Detta är Googles kvalitetsmått på relevansen mellan sökordet som googlats på, din annons som visas och din landningssida som besökaren hamnar på. Genom att kontinuerligt optimera din annonsering kan du förbättra ditt Quality Score med både en högre annonsplacering och lägre klickpris som följd. Du betalar med andra ord mindre för att få synas mer.

4. Utnyttja Adwords alla möjligheter Det första och mest självklara valet när du annonserar med Google Adwords är att annonsera i sökresultatet på Google. Men Google Adwords innehåller många fler annonsmöjligheter. Om du exempelvis är en e-handlare är Google Shopping ett viktigt komplement till den vanliga annonseringen i sökresultat och för dig som normalt investerar i TV-reklam är annonsering på YouTube ett kostnadseffektivt alternativ.

5. Kräv transparens

Om du som många andra annonsörer väljer att ta hjälp av en byrå för att få ut det mesta av din annonsering på Google är det viktigt att du inte blir lämnad ovetandes i mörkret med vad som försiggår. För att kunna utvärdera din annonsering och din byrå på bästa sätt behöver du insyn i deras arbete.

Min förhoppning är att just detta kommer bli lite enklare för dig som annonsör när Google nu i november skärper sina krav på transparens mellan byråer och annonsörer. Dessa nya regler innebär bland annat att din byrå måste lämna ifrån sig ditt Adwords-konto när du ber dem. Byrån måste även redovisa hur mycket av kostnaden som är arvode för deras arbete samt hur mycket som är själva annonskostnaden till Google.

Michael Wahlgren, grundare och vd på Pineberry som hjälper företag med sin annonsering på Google Adwords.

 


Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev