Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

5 konsumenttrender du måste ha koll på

Publicerad: 25 September 2015, 12:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

En färsk rapport visar hur våra digitala vanor förändras.


Företaget Arris har nu släppt sin årliga Consumer Entertainment Index där de undersöker olika konsumenters vanor.

Undersökningens resultat och slutsatser delas i rapporten upp i fem punker:

1. Bra wi-fi har blivit en nödvändighet i hemmen. 63 procent säger sig ha problem med sitt wi-fi. Rapporten konstaterar att konsumenterna har behov av trådlös anslutning i hela hemmet.

2. Den dagliga mobil-tv-konsumtionen har ökat med 6 procent sedan 2014. Nu tittar nästan 60 procent på mobil-tv minst någon gång i veckan utanför hemmet, jämfört med förra året då siffran låg på 50 procent. Fortfarande är de yngre i majoritet. Slutsatsen är att branschen måste göra det lättare för konsumenterna att ladda ned och streama innehåll.

3. Konsumenterna föredrar att ladda ner material framför att streama. 72 procent av konsumenterna säger att det är viktigt att kunna ladda ner innehåll till en anordning så att de kan titta på det på språng utan en internetanslutning. Detta innebär en möjlighet för tjänsteleverantörer att skapa fler wi-fi-hotspots. Svenskarna är här ett undantag, där 51 procent inte anser att ladda ner är bättre än att streama.

4. Att sträcktitta på serier har under 2015 blivit en solo-aktivitet. Slutsatsen är att tjänsteleverantörer har en möjlighet att anpassa innehåll och tjänster till den enskilde för mer skräddarsydda kundupplevelser.

5. OTT/catch-up-tv:s tillväxt har dämpats. Detta belyser en skillnad mellan industrins förväntningar på dessa tjänster och deras faktiska acceleration. Fortfarande är linjär tv tveklöst störst.

Om undersökningen:

• 19 000 intervjuade från 19 olika länder.

• 1 000 personer från vardera: Argentina, Australien, Brasilien, Kanada, Chile, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Japan, Mexico, Russland, Singapore, Syd-Korea, Spanien, Sverige, Turkiet, Storbritanien och USA.

• Alla deltagare var tvungna att ha en tv-tjänst med en kompatibel enhet och tillgång till en Internet-anslutning

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.