Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

4 av 10 annonsörer ökar medieinvesteringarna

Publicerad: 29 November 2010, 07:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Medieinvesteringarna ökar under 2011, enligt Sveriges Annonsörers årliga undersökning. Internet förväntas stå för den största delen.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Fyra av tio annonsörer planerar att öka sina investeringar i marknadskommunikation under det kommande året.

Det visar en undersökning som intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gjort.

Av 500 medlemsföretag svarade 44 procent att de ”avser att öka investeringarna” i marknadskommunikation 2011, medan 34 procent tänkt hålla sig på samma nivå som 2010.

Endast 10 procent av annonsörerna svarade att de tänkt minska sina investeringar.

Det medieslag som ökar mest är internet. 63 procent av de tillfrågade svarade i undersökningen att de avser öka investeringarna online.

I undersökningen, som genomfördes tillsammans med Novus, medverkade 135 marknadschefer, marknadsdirektörer eller motsvarande.

IRM har i sin senaste prognos spått att medieinvesteringarna ökar med 5 procent nästa år. Imorgon kommer en ny prognos, där man sannolikt skriver upp tillväxten.

Dagensmedia.se har sökt Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Resultatet

Planerade investeringar i marknadskommunikation 2011

Avser att öka investeringarna 44 %

Bibehåller investeringarna 43 %

Minskar investeringarna 10 %

Vet inte 3 %

 

Medier som ökar mest - topp 5

Internet 63 %

Pr 37 %

Mobilmarknadsföring 28 %

Sponsring och event 26 %

Tv-reklam 22 %

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.