Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

350.000 använder Spotify

Publicerad: 12 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Musiktjänsten Spotify har sedan starten hyllats unisont - och idag använder 350.000 tjänsten i Sverige. Men borttagen musik och program som tar bort reklamen kan hota framfarten.


Den 28 januari skapade ett blogginlägg hos Spotify stor uppmärksamhet på nätet. I inlägget förklarar företaget att de är tvungna att ta bort en del musik från tjänsten. Blogginlägget har över 660 kommentarer, nästan uteslutande negativa. Inlägget skapade den första riktigt negativa publiciteten runt den svenska musiktjänsten.

- Vi förstår absolut att våra användare blev upprörda över att vissa låtar görs otillgängliga på vissa marknader. Vi hoppas däremot att landsrestriktionerna försvinner helt en dag och att vi kan tillgängliggöra en så stor musikkatalog som möjligt till så många som möjligt, säger Sophia Bendz, pr och presschef på Spotify.

Hon påpekar att Spotify efter detta träffat avtal med CD Baby, vilket ger ungefär en miljon nya låtar. Hon avslöjar också att tjänsten har 350.000 användare i dag i Sverige.

Men ett annat hot mot Spotify är det svenskutvecklade programmet Mutify - som registrerar reklamspottarna i Spotifys gratisvariant. Mutify stänger av ljudet under reklamen. Det gör att reklam för McDonalds, Ford, Xbox, Kia Motors och Duracell, vilka är några av de annonsörer som hittills använt plattformen, inte hörs för användaren.

Mutify har än så länge fått liten spridning.

- Vi ser inte ett litet sådant program som ett problem för oss eller för våra annonsörer, säger Sophia Bendz.

Internationellt har det funnits konkurrenter till Spotify en längre tid, till exempel Last FM och Pandora. I Sverige har inga större annonsfinansierade tjänster funnits men i slutet av förra året startade Tunerec som likt Last FM spelar in musik från radio. Runt 20.000 unika användare har loggat in den senaste månaden enligt företaget. I dag finns tjänsten i gratisversion utan reklam.

- I slutet av veckan ska vi gå ut mot ett par tänkta annonsörer och göra test, bygga upp case. Framöver ska en reklamfinansierad version och en betalversion utan reklam med vissa extratjänster finnas, säger Sven Boström, vd på Tunerec.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.