Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

32 miljoner visningar på Youtube – på bara två dagar

Publicerad: 8 Mars 2012, 15:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

Youtube-filmen ”Kony 2012” har fått enorm genomslagskraft på internet och sprids som en löpeld genom de sociala medierna. Men frågan är om uppmärksamheten håller i sig.


Filmen är en del i en kampanj startad av välgörenhetsorganisationen Invisible Children, vars budskap är att stoppa och gripa Joseph Kony – ledaren för den ugandiska gerillan Lord’s Resistance Army.

På torsdagseftermiddagen hade filmen hunnit få drygt 32 miljoner visningar på Youtube och drygt 12,5 miljoner visningar på Vimeo. Bara ett par dagar efter lanseringen.

Lance Traoré, vd på Unruly Media, har inte sett en så snabb utveckling på länge.

- Risken är att filmen når sin potential väldigt snabbt. Om tre dagar kan det här vara överspelat, man antar att alla redan har sett filmen och därför slutar dela den, säger han.

Fördelen med en mjukare utveckling är att närvaron förlängs, då de som redan har sett budskapet blir påminda när poster om kampanjen syns i sociala medier.

- Nu måste de försöka förlänga och bygga ut, till exempel med fler filmer. Invisible Children jobbar redan runt speciella datum, och ett naturligt sätt att bygga vidare är att dokumentera vad som händer då och göra en lika snygg film som kan rida på vågen från den första, säger Lance Traoré.

Kampanjen vinner på att den är snyggt producerad och har ett gripande budskap som trycker på rätt knappar, och på att den bygger på sociala medier, berättar Lance Traoré.

- De har gjort det enkelt och är tydliga med vad de vill att man ska göra – dela filmen och sprid budskapet. Fokus ligger inte på att donera pengar, utan på att agera.

Välgörenhetsorganisationer överlag är enligt Lane Traoré dåliga på att säga att man hjälper till genom att sprida budskap.

Lance Traoré riktar dock kritik mot den brist på källkritik som finns. Att det är en snygg produktion med ett viktigt budskap behöver inte betyda att organisationen är helt igenom ärlig och tillförlitlig. När man som användare sprider videon utnyttjar organisationen det förtroendekapital man har hos de man sprider till.

- När det gäller såna här saker är källkritiken ofta låg, det är lätt att man blir budskapsbärare åt en organisation och/eller ett ändamål som man kanske inte vet så mycket om, säger han.

Unruly Medias verktyg Viral video chart har registrerat nästan sex miljoner shares på "Kony 2012", på bara ett par dagar. Det kan jämföras Volkswagens reklamfilm "The Force" som i skrivande stund har knappt fem miljoner shares.

Emma Lavesson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.