3 konkreta söktips för dig som vill skaffa mer kommersiell trafik

2015-02-24 14:39  

KRÖNIKA. Sökexperten Christian Rudolf slår ett slag för orden "bästa", "rea" och "fraktfritt".

Varje dag görs mellan 35 och 40 miljoner sökningar i svenska Google.

Google själva säger att cirka 15 procent är sökningar som de aldrig har sett förut.

De här siffrorna speglar ett stort möjlighetsmoln för dig som driver en webbsida och publicerar innehåll. Efterfrågan på innehåll från Googles användare är väldigt hög och snabbt föränderlig. Det är kring den här möjligheten för dig som sajtägare som jag vill lära dig och peka på några trender jag sett.

Google Trends är ett av mina favoritverktyg för att snabbt förstå vad som händer i Googles ekosystem, men också för att hitta trender som jag kan använda till min fördel.

Jag använder Google trends för att snabbt förstå branscher och sökbeteenden. Du borde också använda det här verktyget för att förstå din bransch och vad aktörerna i den sysslar med.

3 Söktrender från Googles användare som du vill använda

1. "Bästa"

Googles användare letar efter den bästa produkten eller den bästa upplevelsen när de vill köpa något. Fler och fler lär sig att man kan använda Google till att finna denna information. Jag tror detta speciellt gäller för produkter som man inte har så bra koll på, till exempel "sällanköpsvaror".

 

 

Så här använder du insikten om "bästa" på din webbplats:

Om du är publicist eller bloggare, är det bästa sättet att börja skriva recensioner av produkter, tjänster och företag. Vissa kommer du gilla och då kommer du naturligt använda ordet "bästa" för att beskriva vissa produkter och tjänster. Det innehållet kommer då börja ranka för relevanta "bästa"-sökningar eftersom det är ett ord du använder när du hittar det som du tycker är det "bästa".

Driver du däremot en kommersiell webbsida som säljer varor och tjänster är det lite svårare. Enligt svensk marknadslagstiftning får du ej säga att du är "bäst" om du inte objektivt kan verifiera det. Det du får göra istället är att samla in andras åsikter om ditt företag/produkt/tjänst/anställda och publicera dessa på en url på din sajt. Glöm inte att även addera eget unikt innehåll till en sådan url för att maximera din synlighet i Google.

2. "Rea"

Efterfrågan på rea behöver nog inte förklaras. Alla som har upplevt en mellandagsrea på nära håll förstår hur populärt detta koncept är för den moderna människan. Även Googles användare har lärt sig att man kan hitta intressanta erbjudanden om man letar efter olika typer av reakampanjer.

 

Så här använder du insikten om "Rea" på din webbplats:

Lättaste sättet att attrahera denna typ av trafik i ditt segment är att skapa en avdelning på din webbsida som handlar just om reaprodukter eller som beskriver under vilka tider du har rea. Är du en ehandlare är det enkelt. Du har en permanent sektion med produkter och tjänster som realiseras. Sektionen är konstant men varorna varierar. Precis som Ikea brukar ha ett rum med varor som av olika skäl säljs billigare. Du får nämligen inte kalla det en rea, om det är en konstant prissänkning av en produkt.

Säljer du inte själv tjänster utan bara är en publicist/bloggare är logiken detsamma. På en sektion av din webbsida har du aktuella reaerbjudanden med aktuella länkar, så dina användare enkelt kan använda dessa och du kan skapa lite "reastämning" på din webbsida, trots att du inte säljer något. Det är också ett sätt att få fler av dina besökare att återkomma, om de vet att det finns en sektion där de kan hitta reaerbjudanden, så de själva slipper leta.

3. "Fraktfritt"

Historiskt sett har ordet "fraktfritt" varit en benefit som har drivit fler avslut hos e-handlare. Det har e-handelsbranschen nyttjat i sin tv-marknadsföring. Man har gjort det i en sådan omfattning att en del av målgruppen för e-handel numera förväntar sig att få fri frakt. I grafen nedan kan du tydligt se hur ehandlarna har fostrat sina kunder genom marknadsföring.

 

 

Så här använder du insikten om "Fraktfritt" på din webbplats:

Den här trafiken attraherar du bäst genom att uppdatera titlar och descriptions på din e-handelssajt med orden "fri frakt" under perioden som erbjudandet gäller. Det kommer inte bara attrahera den här trafiken, dessutom kommer de som söker efter dina produkter av andra skäl bli mer benägna att klicka på dina länkar i Google. "Fri frakt" är ett begrepp som e-handlarnas köpare verkligen gillar, och de blir därmed mer benägna att klicka på dina länkar även om du inte är i toppen av en sökning.

Hur du kan kapitalisera på trenderna

Google är ingen stor fan av affiliatesajter, om man ska uttrycka sig lite försiktigt. På Google tycker man att affiliates är parasiter i ekosystemet då de ofta inte tillför något värde för besökaren. Affiliates vill bara skicka iväg besökarna till nästa webbsida, fortast möjligt så att de kan få betalt för dem.

Så här skrev Google i förra versionen av Google Remote Rater Guidelines

"Note: Major cosmopolitan cities are preferred targets for spammers, especially hotel affiliates. Such results should be flagged as Spam, even if they are related to the query and helpful to users. For example, a hotel affiliate page with a list of Chicago hotels may be assigned a rating Relevant, but also receive a Spam flag."

Att affiliates är spammare gäller alltså till och med i det fallet då de faktiskt tillför något. Citatet speglar rätt väl Googles åsikter om affiliatebranschen.

Jag tror dock att det finns undantag. Vissa frågor till Google kan besvaras snabbt, och jag tror att ord som "bästa", "rea" och "fraktfritt" är sådana ord.

Om du kan bygga en sajt med mycket innehåll som besvarar den typen av frågor från Googles användare och sedan skicka dina besökare vidare på rätt sätt, ja då kommer Google tillåta att du ägnar dig åt detta. I alla fall på lite sikt.

Är det så att du den närmaste veckan skall skapa innehåll till din webbsida, har du här tre intressanta uppslag. Om du gör det, blir jag glad om du hör av dig och berättar hur det gick.

Christian Rudolf,

sökmotokonsult inom det egna bolaget Topdog

LÄS MER AV CHRISTIAN RUDOLF:

6 SEO-trender inför 2015 

3 insikter om sök som varje marknadschef borde känna till 

Så här ritas den digitala kartan om av Googles stigande annonspriser 

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt