Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

24 Journalistik anklagas för klickjakt i grumliga vatten

Publicerad: 4 april 2017, 09:24
Uppdaterad: 4 april 2017, 09:24

Tidigare anställda vittnar om oetisk klickjakt på 24 Journalistik. Foto: Faximil

Tidigare anställda riktar kritik mot 24 Journalistik i Medierna. Kritiken rör en hänsynslös jakt på klick och att journalisterna pressas till att skriva positivt om annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Medierna

24 Journalistik, den nu drygt tvååriga uppstickaren inom lokala nyheter, ska enligt uppgifter använda sig av fejkprofiler för att sprida sina artiklar – jaga klick och trafiksiffror – i grupper som "Stå upp för Peter Springare" och "Folkets demonstration" på Facebook.

– I grumliga vatten i Facebooks undervegetationer hetsar man upp folk och skapar en otrevlig stämning. Det är så långt ifrån journalistik man kan komma, säger en tidigare anställd till Medierna.

Martin Sköld, CTO hos 24 Journalistik, nekar till att fejkprofiler skulle utgöra en strategi för att få klick.

– Det är ingen strategi som jag eller vi i ledningar har dragit upp. Sen är jag medveten om att det finns personal som inte vill använda sitt privata konto på Facebook i arbetet, säger han i Medierna.

Den redaktionella kulturen ska enligt Mediernas källor kretsa helt kring klick och trafiksiffror. "Vi måste ha klicken för att driva sajten. Blåljus är bra för att det drar klick" lyder en redaktionell policy som Medierna tagit del av. Enligt en tidigare anställd får "allt som genererar trafik grönt ljus" på bekostnad av kvalitet, källkritik och pressetik.

Enligt tidigare anställda uppmanas journalisterna på 24 Journalistik att inte prata med andra medier, och de ska pressas till att skriva positivt om annonsörer.

– Jag kan inte alls känna igen mig i den bilden utan tycker att vi håller en god pressetik och framför allt att vi alltid har en bra faktakoll och pressetik på det vi skriver, säger Martin Sköld till Medierna.

Mathias Asplund

Ämnen i artikeln:

Medierna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.