"2018 kommer företag verkligen att aktivera sin data"

2017-12-28 13:01  

JULFRÅGAN. Johan Eriksson, Head of Specialists på Google, ser fram emot en förbättrad kundresa.

Vilken var den största branschhändelsen 2017?

– Den största branschhändelsen under 2017 var när Alibaba under Singles Day hade 93 procent av sin försäljning via mobilen. I en värld där de flesta använder mobilen till allt, och alla konkurrerar på en global marknad, så behöver svenska företag ställa sig frågan hur de står sig mot en aktör som lyckats åstadkomma en sådan försäljningsprocent.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Mitt nyårslöfte är att hjälpa fler företag att skapa ett team, bestående av allt från marknad till sälj och IT, som alla är centrerade kring kundresan och arbetar efter samma KPI:er. Det kommer att möjliggöra snabba beslut och hjälpa företag att se vad det är som behöver göras för att erbjuda en smidig och effektiv kundlösning.

Om du ska sia om 2018, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Jag tror att 2018 kommer vara året då företag verkligen får upp ögonen för och börjar aktivera sin data (CRM, tredjepartsdata och så vidare) genom varje steg av kundresan, samtidigt som de börjar automatiserar sina processer i högre grad. Det kommer att leda till betydligt bättre användarupplevelser, och det ser jag fram emot!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt