Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

2013 års höjdpunkter

Publicerad: 27 december 2013, 05:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:52

Dagens Medias reporter Madeleine Östlund ser tillbaka på året som gått och listar några händelser och företag som det är värt att skåla lite extra för.


1. Det svenska spelundret

Efter det digitala byråundret under inledningen av 2000-talet följer Sverige nu upp med ett spelunder. Den svenska spelutvecklaren King blev i år störst på Facebook. Bolagets tillväxt drivs till stor del av spelet ”Candy Crush Saga”, som redan i januari hade nära tio miljoner dagliga aktiva spelare på just Facebook.

King har i år räknat med att gå från 450 till 750 medarbetare.

 

2. Tv-branschen tar jättekliv

I februari släppte Netflix sin första egenproducerade serie ”House of Cards”, vilket satte tv-branschen i gungning. Dessutom skrev man senare tv-historia genom att som första serie från en nättjänst vinna tv-branschens finaste pris – en Primetime Emmy Award – som gick till seriens regissör David Fincher.

 

3. Storaffärerna

Det blev till slut Discovery som stod som köpare till SBS i Norden – en affär värderad till omkring 12 miljarder svenska kronor. Dessutom köpte man senare TV11, samt en mängd sporträttigheter, av TV4-gruppen för en halv miljard kronor.

I somras stod det också klart att byråjättarna Omnicom och Publicis slås ihop. På den svenska marknaden omsatte nätverkens byråer cirka 4 miljarder kronor 2012.

 

4. Almedalen

Politikerveckan i Almedalen bara växer och har blivit till ett måste inte bara för politiker, utan också marknadsförare. Några av de kampanjer som stod ut i år var Crossing Borders Twitterklänning, bilvarumärket Minis kampanj #minifixar, och JMW:s cell för Dawit Isaak.

Det hela toppades så klart med Dagens Medias numera traditionsenliga DJ-battle, som i år vanns av TV4 och oppositionen.

 

5. Utvecklingsvilja

Schibsted har under året tagit nya digitala kliv. I somras lanserades vänstersajten Politism.se och i höstas såg nyhetsappen Omni dagens ljus. Utvecklingsviljan har bland annat fått Jan Scherman, tidigare vd på TV4 som ägs av värsta konkurrenten Bonnier, att hoppa på tåget med en konsultroll på Aftonbladet.

Bonnier i sin tur, som ibland beskylls för att vara tröga, investerade i före detta Google-chefen Stina Honkamaas Youtube-bolag United Screens.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.