Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

2009: 203 miljarder kronor till digitalt

Publicerad: 14 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Rapporterna om hur lågkonjunkturen påverkar reklaminvesteringarna i digitala medier avlöser varandra. Forrester tror på en elvaprocentig tillväxt i år trots en vikande ekonomi.


Forrester tror att investeringarna i digitala mediekanaler, inkluderat mobilt, sociala medier, epost, displayannonsering och sök, landar på 25,6 miljarder dollar, eller 203 miljarder svenska kronor under 2009. Det är en uppgång på elva procent jämfört med 2008.

Undersökningsbolaget tror att omsättningen kommer att fördubblas mellan 2009 och 2014 och då uppgå till 55 miljarder dollar, 435 miljarder kronor.

- Tillväxten beror på att marknadsförare söker efter lägre kostnader och pålitligare kanaler som också har en bred användning hos kunderna, skriver Forresters analytiker Shar van Boskirk i Forresters blogg om digital och interaktiv marknadsföring.

Enligt en annan rapport från Forrester, där 200 marknadsförare tillfrågats, planerar 60 procent av dem att öka sina investeringar i digitala medier samtidigt som de drar ner på traditionella kanaler. Direktreklam kommer enligt undersökningen backa med 40 procent, nyhetstidningar med 35 procent och magasin med 28 procent.

Bland de digitala medierna är det mobilt och sociala medier som har de största procentuella ökningarna, 70 procent till 3,1 miljarder kronor, respektive 60 procent till sex miljarder kronor.

Ola Eriksson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev