Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

2 av 3 marknadsförare: Kreativa höjden otillräcklig för digital annonstillväxt

67 procent av europeiska och amerikanska marknadsförare anser att kampanj-kreativiteten inte följer med den snabba digitala utvecklingen. Det enligt en undersökning från Sizmek.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 04 December 2018, 06:44
Uppdaterad: 04 December 2018, 06:44

Ämnen i artikeln:

AI

Magnus Johansson, Nordenchef på Sizmek.

Foto: Janne Naess

Sizmeks studie, som omfattar 522 beslutsfattande marknadsförare över hela Europa och USA, visar att 67 procent upplever att kampanj-kreativiteten inte följer med den snabba digitala utvecklingen. Tekniken utvecklas snabbare än kreativiteten för att få till smarta kampanjer.

81 procent av de deltagande marknadsförarna kommer under det närmaste året prioritera satsningar på att göra de digitala kampanjerna mer kreativa och engagerande. En lika stor andel menar att kreativ höjd är lika viktigt som data för effektiva digitala kampanjer.

- Idag är det genom tekniken lätt att förstå att en viss person ska ha en annons från en viss annonsör, alltså att göra retargeting. Utmaningen handlar om att gå från att bara titta på siffror som frekvens eller räckvidd, till att göra annonserna mer relevanta och kreativa. Det finns en tydlig lucka mellan det tekniska och det kreativa, säger Magnus Johansson, Nordenchef på Sizmek.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 48.

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Ämnen i artikeln:

AI

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.