Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

2 av 3 kommuner använder sociala medier

Publicerad: 5 Juli 2011, 06:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:05

64 procent av Sveriges kommuner använder Facebook och 29 procent använder Twitter. Det visar en undersökning från pr-byrån Westander.


Ämnen i artikeln:

WestanderTwitterFacebook

En tredjedel av kommunerna, 33 procent, använder varken Facebook eller Twitter. Av dem säger drygt hälften att de planerar att börja med sociala medier, men inte har hunnit. 26 procent anger resursbrist som skäl.

Ingen kommun anser dock att man inte ser nyttan med närvaron i sociala medier.

– För många kommuner tar det säkert tid att landa rätt i kommunikationen, såväl vad gäller ämnen som ton och omfattning. Men rätt använt inser allt fler kommuner att sociala medier kan användas för att vitalisera demokratin, säger Mikael Persson, konsult på Westander, i ett pressmeddelande.

Av de kommuner som använder Facebook uppger 24 procent att de uppdaterar den egna sidan flera gånger varje dag. 13 procent säger att de uppdaterar en gång per dag och hela 45 procent anger att de uppdaterar sidan flera gånger i veckan. Övriga uppdaterar den egna sidan en gång i veckan eller mer sällan, och enbart 2 procent uppger att de aldrig uppdaterar kommunens sida på Facebook.

När det gäller Twitter uppger 24 procent att de twittrar flera gånger per dag, 7 procent en gång per vecka och 43 procent flera gånger i veckan. Övriga respondenter twittrar en gång i veckan eller mer sällan.

Undersökningen genomfördes i maj 2011 via webbenkät ställd till informations- eller webbansvarig på kommunerna. Samtliga 290 kommuner kontaktades och 210 svarade, vilket ger en svarsfrekvens på 73 procent.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

WestanderTwitterFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.