Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

2.000 kommentarer om dagen hos Aftonbladet.se

Publicerad: 3 September 2009, 10:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Aftonbladet.se mer än tiofaldigade antalet kommentarer på sajten jämfört med augusti förra året.


I augusti 2008 hade Aftonbladet.se 5.000 kommentarer från läsare. I år hade antalet ökat till nästan 60.000 kommentarer.

– I grunden handlar det om att vi gör en väldigt engagerande journalistik som skapar bra drag hos läsarna, säger Andreas Aspegren, communitychef på Aftonbladet.se

Förra året inrättade sajten och en tjänst som läsarredaktör.

– Med en person som kan fokusera på de knäck som går bra och jobba vidare med de frågorna ger givetvis resultat, säger Andreas Aspegren.

Mängden kommentarer ger också möljligheter till större intäkter för tidningen.

– När vi lanserade Snack och de nya communitydelarna trodde vi att vår trafik nått sitt tak i Sverige. Men trafiken fortsätter att öka, inte i antalet unika besökare men i besökarnas frekvens. Utvecklingen av kommentarerna och trafikutvecklingen ligger helt i linje med varandra. Kommentarerna skapar en lojalitet och gör sajten oumbärlig. Ökad trafik ger ju sedan möjligheter till ökad försäljning, säger Andreas Aspegren.

Även om han är positivt överraskad över den snabba utvecklingen säger han att det finns mycket kvar att göra.

– Vi behöver jobba myckt mer aktivt med innehållet där läsarna bidrar, där har vi bara börjat. Vi måste lära oss att hitta nya vinklar bland kommentarerna och bli mer av redaktörer över innehållet som läsarna bidrar med.

För att kommentera hos Aftonbladet.se måste användarna vara inloggade, något som brukar hindra de mest irrelevanta kommentarerna. Sajten tar i genomsnitt bort runt fem procent av alla kommentarer.

– Ibland kan det vara uppe i 15 procent när det kommer till svåra ämnen och ibland är vi tvungna att avsluta diskussionerna helt.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.