Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

170.000 nedladdningar av Volvos spel

Publicerad: 9 juni 2009, 07:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:18

Volvos intåg på datorspelsmarknaden har blivit en marknadsföringssuccé enligt biltillverkaren. Nu ska Volvo the Game rullas ut på flera marknader.


Volvo the Game lanserades 26 maj för att marknadsföra Volvos S60 Concept. Efter två dagar hade spelet laddats ner 50.000 gånger och efter drygt en vecka hade 170.000 nedladdningar gjort av 200.000 besökare på spelsajten.

– Min kollegor inom global marknadsföring och pr på Volvo är väldigt positivt överraskade. Jag hade hoppats på mycket men nu har vi nått nivåer som även slår mina förväntningar, säger Pontus Berger, projektledare för spelprojektet hos Volvo.

Spelet är gjort av Simbin Studios och bygger på samma spelmotor som det officiella STCC-spelet som Simbin också gjort. Spelet har två banor, dels en Göteborgsbana och en bana i Ukraina som aldrig tidigare funnits med i ett bilspel.

– Det gör att spelet har helt unika innehåll. Banorna är av skiftande karaktär och ger spelet stor variation säger Pontus Berger.

Än så länge har spelet lanserats på 16 av Volvos marknader.

– Flera marknader kommer att koppla på sig här framöver. En konceptbil brukar leva i ungefär ett år men spelet kommer att leva kvar så länge det finns intresse.

Volvo S60 Concept har fått stor uppmärksamhet och bland annat vunnit flera priser för sin design.

– Konceptbilar uppmärksammas ofta bara på bilmässor och når aldrig en bred publik. Det här är ett sätt att nå fler och ge en aptitretare om framtidens Volvo.

Förutom spelet pågår också flera tävlingar på nätet. 6.000 personer har hittills tävlat om vem som kan köra Göteborgsbanan snabbast och i augusti finns planer på en ny tävling. Fler steg för spelet är inte heller otroligt.

– Vi måste först göra en ordentlig utvärdering av spelat och fundera på hur vi kan ta det här vidare men det finns en del idéer i mitt huvud redan nu. Det är också oerhört roligt att spelet lever på andra ställen än hos Volvo på nätet. Det finns till exempel Simbin-kommunites och andra bilsajter där spelet fått stor uppmärksamhet, säger Pontus Berger

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.