Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

10 miljoner back för Realtid

Publicerad: 5 Augusti 2009, 06:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Finanskrisen slog hårt mot den storsatsande affärssajten men ägarna vägar att ge upp.


Realtid.se skriver i sitt bokslut att man "för första gången haft meningsfulla intäkter under hösten 2007". Sedan slog finanskrisen till. Orderläget, med vd Jonas Wiwen-Nilssons egna ord, "fullständigt torkade upp".

– Vi märkte direkt att de stora ordrarna försvann helt och hållet. Vi som mindre sajt drabbades tidigare än de andra. Proppen gick ur. Nu 19 månader senare vet man varför, säger Jonas Wiwen-Nilsson till Dagensmedia.se.

Trots det fortsatte Realtid.se att investera häftigt under året. Man lanserade en mobilportal, knöt till sig fler journalister och experter och relanserade sajtens design. 

Det ledde till att man tog andelar och knappade in på konkurrenterna - men också till att bolaget drog på sig stora kostnader.

– Vi prioriterade tillväxt. Det som är alarmerade är att intäkterna är låga, inte att kostnaderna är höga, för det var ett medvetet val, säger Jonas Wiwen-Nilsson.

Realtid.se har genomfört ett antal nyemissioner under 2007 och 2008 och Jonas Wiwen Nilsson själv, hans familj samt ett antal Goldman Sachs-anställda, har gått in med miljonbelopp. I maj släppte man för första gången in nya delägare, då Första Entreprenörsfonden gick in med en okänd summa.

Det egna kapitalet är slut men bolaget anser att det finns övervärden i bolaget som täcker förlusterna.

Under 2008 omsatte Realtid.se 1,8 miljoner kronor, jämfört med 928.297 kronor 2007, men då omfattade bokslutsperioden endast sju månader.

Kostnaderna ökade från 5,4 till 9,9 miljoner, bland annat nästan fördubblades personalkostnaderna och landade på 6,6 miljoner. I början av 2009 tvingades sajten att säga upp två medarbetare på redaktionen. Dessutom anställdes Martin Hjort som försäljningschef.

Resultatet 2008 skrevs till - 10,3 miljoner (-5,5).

Hur har 2009 börjat?

– Det första kvartalet var dött i princip och även om det har blivit bättre märker vi inte att de stora kampanjerna är tillbaka. Vi har fler intäktsströmmar nu, med nya partnerskap, nyhetsbrev, mobilsajten och säljsamarbeten med nätverk.

 

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.