Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

1,5 miljoner svenskar statusuppdaterar dagligen

Publicerad: 26 Oktober 2010, 06:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:34

Cirka 1,5 miljoner svenskar uppdaterar dagligen sin status på nätet. Det visar rapporten Svenskarna och internet 2010, som ges ut av .SE.


Ämnen i artikeln:

Svenskarna och internet

Lika många svenskar kommenterar också regelbundet vad andra skrivit på nätet och en halv miljon lägger varje vecka upp foton på nätet.

– Året som gått har inneburit ett genombrott för rörliga bilder på Internet. Det har under många år talats om att se på tv och video via Internet på dator och mobil. Idag har tekniken gjort detta praktiskt möjligt och det märks bland Internetanvändarna. Fyra av tio har sett tv och video via internet även om den dagliga användningen fortfarande är låg. En av tre som använder internet i mobilen har sett på tv och video, säger Olle Findahl forskningsledare vid World Internet Institute, i ett pressmeddelande.

Fildelningen, som stannat av förra året, ökar återigen och ligger nu på en något högre nivå än 2008.

Bloggande är stort bland unga kvinnor. Två av tre i åldern 16-25 år skriver eller har skrivit en egen blogg. Tre av fyra läser andras bloggar.

Så beter vi oss på Internet

• Två av tre internetanvändare söker efter hälsoinformation på nätet. Det är mer än en fördubbling jämfört med år 2000. Åtta av tio använder Google för att få svar på sina hälsofrågor.

• 1,5 miljoner kommenterar regelbundet vad andra skrivit på nätet och lika många statusuppdaterar. En halv miljon svenskar lägger varje vecka upp foton på Internet.

• För tio år sedan var 72 procent av befolkningen oroad för kreditkortsbedrägerier. Idag har denna siffra sjunkit till 24 procent.

• Efter en successiv ökning under de senaste tio åren av andelen som fildelar, stannade denna utveckling av förra året och minskade något. 2010 är fildelningen åter på samma nivå eller till och med lite högre än 2008.

• Hälften av internetanvändarna ser ibland på tv samtidigt som de är online. Var tredje gör det dagligen eller några gånger i veckan. Det gäller särskilt de unga flickorna.

 

Unga och internet

• Under de senaste tio åren har nybörjaråldern successivt sjunkit. Nu har denna utveckling stannat upp. 2009 låg 50-procentnivån på drygt fyra år, nu ligger den på knappt fyra år.

• Bloggandet har blivit en del av de unga kvinnornas internetkultur. Redan i tolvårsåldern är hälften av flickorna engagerade. Och i åldern 16 till 25 år håller två av tre på att skriva eller har skrivit en egen blogg, och tre av fyra läser andras bloggar.

 

Äldre och internet

• Nästan alla unga i de välutvecklade industriländerna använder internet. Det är dock bara i länder som Sverige, övriga nordiska länder och USA som det även är någorlunda vanligt med Internet bland pensionärerna.

• Andelen som besöker sociala nätverk har mer än fördubblats i åldrarna över 45 år. För de något äldre Internetanvändarna har intresset för att delta i sociala nätverk ökat. Under det senaste året har ökningen varit dramatisk.

• Nytillkomna internetanvändare finns i alla åldersgrupper, men det är 90-talister och 40-talister som dominerar. De äldsta spelar en undanskymd roll bland nya Internetanvändare.

 

Utanförskap

• Femton år efter det att internet introducerades känner fortfarande ungefär hälften av befolkningen sig inte delaktiga i det nya informationssamhället. Åtta av tio använder inte mobilen för att gå online. Fem av tio använder inte Internet för att få hälsoinformation. En tredjedel använder inte internet för att betala räkningar.

 

Användning och tillgång

• 2010 har Sverige hamnat högst upp på tre globala it-index som alla försöker ranka olika länders beredskap och förutsättningar att bli ett framgångsrikt informationsteknologiskt land.

• Under det senaste året har det skett stora förändringar i det mobila Internetanvändandet. Antalet användare har inte ökat särskilt mycket men själva användningen har ökat starkt: Av de som använder mobilt Internet tar idag fler del av nyheter (64 procent vs. 42 procent 2009), fler läser/skickar e-post (52 procent vs. 20 procent), fler besöker sociala nätverk (42 procent vs. 9 procent) och fler ser på tv/video via mobilen (32 procent vs. 7 procent 2009).

• 84 procent av svenskarna över 16 år använder internet någon gång. Antalet användare har inte ökat så mycket senaste året. Däremot fortsätter användningen, bland de som redan använder internet, att öka. Idag är det 81 procent av Internetanvändarna som är dagliga användare. Det är en utveckling som även gäller förskolebarnen. Tiden som ägnas åt internet har också ökat under året med 15 procent till 11,3 timmar i veckan.

• 85 procent av svenskarna över 16 år har tillgång till internet i hemmet. Det är en ökning med 2 procent sedan 2009. Uppenbart är att mättnadspunkten för internets spridning ännu inte är nådd.

• 97 procent av internetanvändarna har tillgång till bredband vilket motsvarar 84 procent av befolkningen. Nästan alla som har tillgång till internet har en bredbandsuppkoppling.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Svenskarna och internet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev