Det vill riksdagspolitikerna förändra inom medier och marknadsföring

2017-10-11 13:14  
Årets allmänna motionstid är den sista innan valet nästa år.

Inför åldersgräns för reklam mot barn på nätet, förstärk den lokala journalistiken och avskaffa reklamskatten för ideella föreningar. Här är några av riksdagspolitikernas förslag på medie- och marknadsföringsområdet.

För några dagar sedan – den 5 oktober – gick Riksdagens allmänna motionstid ut. Under den perioden får riksdagens ledamöter lämna in motioner om praktiskt taget vad som helst som riksdagen kan besluta om, vilket är ett sätt för ledamöter och partier att lyfta nya frågor och presentera sin politik.

Årets allmänna motionstid är den sista innan valet nästa år.

Långt ifrån alla motioner går igenom. Till exempel fick endast 1,6 procent av motionsförslagen ja under åren 2010-2014.

Under hösten 2017 lämnades 3 851 motioner in. Dagens Media har gått igenom årets skörd, och kan här presentera några av de förslag som berör medie- och marknadsföringsområdet:

 

Martin Kinnunnen, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.

Ett smalare och ändamånsenligt public service

Martin Kinnunen (SD) vill strama åt regelverket för public service.

Han menar att en "ytterst liten" del av public service-företagens budget i dag går till att producera program för exempelvis äldre, och lyfter även fram att SVT i dag "driver en av landets största nättidningar". Eftersom att det finns en stor mängd nättidningar i dag menar Martin Kinnunnen att det inte är rimligt att SVT ska lägga resurser på detta.

I SVT Play kan publiken dessutom strömma en lång rad tv-produktioner som återfinnas hos privata aktörer, skriver han.

”SVT producerar utöver detta i dag en lång rad kommersiella nöjesprogram som inte på något sätt är beroende av licensavgifter eller skatt för att produceras. Detta är inte en rimlig ordning. Licens- eller skattebetalarnas pengar ska inte läggas på medieproduktioner som redan tillgängliggörs på marknaden idag eller som skulle produceras utan medverkan från public service. Public service-företagen ska inte konkurrera med privata mediebolag”.

 

Cecilia Magnusson, riksdagsledamot för Moderaterna.

Reklam på nätet riktad mot barn

Cecilia Magnusson (M) vill att det ska införas en åldersgräns för reklam riktat mot barn på nätet, liknande den som finns mot tv-reklam mot barn under 12 år.

”I dag gäller förbudet mot reklam riktat mot barn, så kallad direktreklam mot barn under 16 år och tv-reklam riktat mot barn under 12 år. Reklam på nätet får inte direkt uppmana barn att köpa något, dock finns inget förbud mot att rikta reklam mot barn som surfar på internet”.

 

Hanna Westerén är riksdagsledamot för Socialdemokraterna.
 

Förbud mot sexistisk reklam

Hanna Westerén (S) vill att det införs ett förbud mot sexistisk reklam.

Hon skriver att Sverige ofta framhålls som ett av världens mest jämställda länder, vilket är positivt, men menar samtidigt att en mängd utmaningar återstår för att det offentliga rummet ska kännas tillgängligt och tryggt för alla oavsett könstillhörighet.

”Till skillnad från de övriga nordiska länderna saknar Sverige en fungerande reglering på marknadsföringsområdet, en reglering som skulle ha positiv inverkan på jämställdheten och motverka de könsstereotypa rollerna som har så uppenbara negativa konsekvenser. Förändrad lagstiftning på området måste övervägas".

 

Edward Riedl, riksdagsledamot för Moderaterna.

Förstärkning av journalistiken

Edward Riedl (M) menar att regeringen bör utreda vilka möjligheter som finns att stärka den nyhetsjournalistik som finns på lokala redaktioner ute i landet, för att säkerställa att den granskande journalisten inte enbart ska finnas i Stockholm.

”Public service-bolagen får årligen över 8 miljarder kronor för att bedriva sin verksamhet. En stor del av den verksamheten finns i Stockholm. Samtidigt bedriver många lokala redaktioner sin verksamhet under ansträngda ekonomier. Det risker att leda till en försämrad och mer ensidig journalistik med alltför stort fokus på Stockholm”.

 

Andreas Carlson, riksdagsledamot för Kristdemokraterna.

Avskaffande av reklamskatten för ideella föreningar

Andreas Carlson (KD) vill att regeringen tar bort reklamskatten för ideella föreningar.

Han motiverar förslaget med att det är viktigt att idrottsföreniingar kan hålla nere kostnaderna för medlemmar, så att ingen ska behöva lämna idrotten av ekonomiska skäl. Samtidigt står sponsring och reklam för 34 procent av idrottsföreningarnas inkomster och är den tredje största intäktskällan efter medlemsavgifter och kommunalt och statligt stöd.

”Regeringen har föreslagit att under nästa år avskaffa reklamskatten för annonser i periodiska publikationer, det som brukar kallas dagspress. Ett 30-tal större och medelstora dagstidningar runtom i landet slipper därmed hantera reklamskatt. Tyvärr väljer regeringen att inte ta bort reklamskatten för ideella föreningar. Idrottskattekommittén föreslog redan 2006 att reklamskatten för ideella föreningar skulle tas bort”.

 

Anna Hagwall.

Inget ekonomiskt stöd till media, SVT och Sveriges Radio

Anna Hagwall, som blev utesluten från SD förra året, vill att regeringen ska ta bort allt ekonomisk stöd till SVT, Sveriges Radio och alla andra medier.

”Dessa ovan nämnda aktörer ska finansieras av betalande läsare, tittare och åhörare och verka under marknadsekonomiska villkor. Vi andra ska kunna slippa betala för dem”, skriver hon i motiveringen.

 

Mikael Jansson, riksdagsledamot för SD.

Utbudet i Sveriges Radios P3

Mikael Jansson (SD), vill att "ordningen och balansen i P3:s utbud bör återställas".

Han menar att det tidigare fanns många "trevliga program" som äldre kunde lyssna på, och tar upp "Skivor till kaffet", "Smoke Rings" och "Skivor från Vetlanda" som exempel. Dessa program är borta och har inte fått några ersättare, skriver han.

”Många yngre människor lyssnar idag på internetmusik, i olika former. Äldre är som regel inte lika vana brukare av det utbudet, varför public service är viktigt. En andel av P3:s utbud borde reserveras för program som de äldre tycker om. För att nå dit kan finansieringen av Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR villkoras”.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt