Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

"Det sker ett uppsving för de traditionella medierna"

Publicerad: 31 Maj 2017, 16:40
Uppdaterad: 31 Maj 2017, 17:01

Daniel Weilar, vd för Nyheter24-gruppen, Johan Ydring, mediechef Tui, Liv Sandberg, ny vd på Starcom och Peter Callius, affärsområdeschef TNS Sifo. Panelen leds av Kattis Ahlström. Foto: Alexander Donka

ÅRETS LOKALA MEDIEHUS. En panel av branschpersoner reagerar på Alexander Bards tal om mediernas framtid.


Ämnen i artikeln:

Årets Lokala MediehusAlexander BardStarcomNyheter24TNS SifoTUI

Efter Alexanders Bards tal under Dagens Medias gala Årets lokala mediehus som just nu pågår på Nalen i Stockholm, samlas en panel bestående av Peter Callius, affärsområdeschef på TSN Sifo, Liv Sandberg, nytillträdd vd på mediebyrån Starcom, Johan Ydring, mediechef på Tui och Daniel Weilar, vd för Nyheter24-gruppen, för att komma med sina inspel kring utmaningarna för de lokala mediehusen.

– Jag tror att Alexander Bard har fel, inleder Peter Callius och fortsätter:

– Om man svingar ett svärd vilt åt alla håll åker såklart en hel del huvuden av, medan andra blir kvar. Han har rätt i att vi inte kan vrida tillbaka den teknologiska utvecklingen. Men de lokala mediehusen fyller ett grundläggande mänskligt behov, som exempelvis att känna en tillhörighet, vilket ligger långt före teknologin. Det som är lokalt kommer alltid att vara relevant. Däremot söker alla efter affärsmodellen. Problemet är att man tittar på bolag som Uber och Tesla – de är visserligen coola varumärken, men de tjänar ju inga pengar. När vi utvecklar nya koncept tror jag vi måste gå tillbaka till de mänskliga drivkrafterna och ta tillvara på dem.

Liv Sandberg säger att hon har sett ett uppsving i annonsörernas intressen för de traditionella medierna.

– För några år sedan såg vi en snabb förflyttning av pengar till digitala kanaler, men nu börjar många nyktra till och förstår då att de har svårt att nå ut med samma kraft och räckvidd. Men ska vi vara krassa, så tror jag inte att vi kommer att se femtonåringar börja betala för en prenumerarad papperstidning. Men vad som kvarstår är att annonsörer behöver nå ut i flera kanaler, och där ser vi att både lokala dagstidningar och lokal tv har fått ett uppsving.

Att annonsaffären ska vara de lokala mediehusens primära intäkskälla är någonting som Daniel Weilar ifrågasätter.

– Jag tror att annonsintäkter kommer att fortsätta vara en viktig del för de lokala medierna, i och med att den lokala förankringen gör dem intressanta. Publiken kommer alltid att hellre vilja läsa om älgen som drunknade i grannens pool än en jordbävning i Asien, säger han och fortsätter:

– Men grundstenen kan inte vara annonsaffären. Vi på Nyheter24-gruppen känner oss ibland som en singelmorsa i USA, som behöver ta tre jobb för att få vardagen att gå ihop. Vi gör vinst, men vägarna dit är snirkliga. Men så länge vi engagerar massor av besökare kan vi hitta intäktskällor på ett eller annat sätt. Annonsaffären har aldrig varit dominerande för oss.

När Sifo prestenterar nya siffor över hur det går för medierna, fokuserar man alltid på nedgången för de traditonella kanalerna, poängterar Peter Callius, och missar att den digitala biten faktiskt går uppåt.

Johan Ydring håller med om att det just nu sker en viss återgång bland annonsörerna till traditionella medier.

– Det beror inte på nostalgi, utan på att man väldigt snabbt flyttade över massor av investeringar till digitala kanaler som man inte var helt säker på skulle funka. Vi på Tui lägger ju våra pengar i de kanaler som funkar bra för oss, vilket vi just nu ser att tradtionell tv gör till exempel, och även i viss mån print. Samtidigt tror jag inte att framtiden är tv, så vi måste såklart söka nya vägar. Men så länge en kanal funkar kommer vi att fortsätta investera våra pengar där. Att till exempel papperstidningen kommer dö innebär ju inte att journalistiken som finns där kommer att göra det.

Liv Sandberg:

– Annonsörerna måste se till att hitta balansen i styrkan mellan att vara här och nu och dra nytta av data, och exempelvis kunna komma med ett budskap till en viss person som kanske är intresserad av att köpa en resa, och att samtidigt fortsätta att tänka långsiktigt, bygga varumärke och locka nya kunder. Man kan inte bara jobba smalt, utan måste ha långsiktigheten också.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.