Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medier
Publicerad: 30 December 2016, 07:00
Uppdaterad: 30 December 2016, 09:14
Ica var största annonsören i lokalpress och direktreklam under 2016. Bild: Skärmdump från Ica-reklam.
Sifo Reklammätningar har åt Dagens Media sammanställt årets största annonsörer i respektive medieslag – se hela listan här.
Sifo reklammätningar kartlägger bruttoinvesteringar och tar alltså inte hänsyn till rabatter, till skillnad från IRM vars prognos är de totala reklaminvesteringarna under 2016, och uppgår till knappt 34,8 miljarder kronor.
Ikea var störst på bio, medan dagligvaruföretaget Procter & Gamble dominerade i TV. I radio var det istället Peugeot som lade mest pengar under året, och Ica var störst i landsortspress.
När det kommer till utomhusreklam var Arla Foods största annonsören.
Se alla de största annonsörerna är i respektive medieslag nedan. Siffrorna gäller månaderna januari – november och är därför inte helt fullständiga för 2016 – men kan ses som en indikation.
Beloppen anges i tusentals kronor.
BIO
FACKPRESS
TV
RADIO
OADRESSERAD DIREKTREKLAM
LOKAL-TV
STRÖMMAD TV
LANDSORTSPRESS
UTOMHUS
MOBILT
INTERNET
Viktor Ek