Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

De var Sveriges största annonsörer 2016

Publicerad: 30 December 2016, 07:00
Uppdaterad: 30 December 2016, 09:14

Ica var största annonsören i lokalpress och direktreklam under 2016. Bild: Skärmdump från Ica-reklam.

Sifo Reklammätningar har åt Dagens Media sammanställt årets största annonsörer i respektive medieslag – se hela listan här.


Ämnen i artikeln:

Sifo ReklammätningarIkeaPeugeotICALyko HairArla Foods

Sifo reklammätningar kartlägger bruttoinvesteringar och tar alltså inte hänsyn till rabatter, till skillnad från IRM vars prognos är de totala reklaminvesteringarna under 2016, och uppgår till knappt 34,8 miljarder kronor.

Ikea var störst på bio, medan dagligvaruföretaget Procter & Gamble dominerade i TV. I radio var det istället Peugeot som lade mest pengar under året, och Ica var störst i landsortspress.

När det kommer till utomhusreklam var Arla Foods största annonsören.

Se alla de största annonsörerna är i respektive medieslag nedan. Siffrorna gäller månaderna januari – november och är därför inte helt fullständiga för 2016 – men kan ses som en indikation.

Beloppen anges i tusentals kronor.

BIO

FACKPRESS

TV

RADIO

OADRESSERAD DIREKTREKLAM

LOKAL-TV

STRÖMMAD TV

LANDSORTSPRESS

UTOMHUS

MOBILT

INTERNET

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.