Gå direkt till textinnehållet

De var Sveriges största annonsörer 2016

Ica var största annonsören i lokalpress och direktreklam under 2016. Bild: Skärmdump från Ica-reklam.

Sifo Reklammätningar har åt Dagens Media sammanställt årets största annonsörer i respektive medieslag – se hela listan här.

Sifo reklammätningar kartlägger bruttoinvesteringar och tar alltså inte hänsyn till rabatter, till skillnad från IRM vars prognos är de totala reklaminvesteringarna under 2016, och uppgår till knappt 34,8 miljarder kronor.

Ikea var störst på bio, medan dagligvaruföretaget Procter & Gamble dominerade i TV. I radio var det istället Peugeot som lade mest pengar under året, och Ica var störst i landsortspress.

När det kommer till utomhusreklam var Arla Foods största annonsören.

Se alla de största annonsörerna är i respektive medieslag nedan. Siffrorna gäller månaderna januari – november och är därför inte helt fullständiga för 2016 – men kan ses som en indikation.

Beloppen anges i tusentals kronor.

BIO

FACKPRESS

TV

RADIO

OADRESSERAD DIREKTREKLAM

LOKAL-TV

STRÖMMAD TV

LANDSORTSPRESS

UTOMHUS

MOBILT

INTERNET

Publicerad 2016-12-30 07.00Uppdaterad 2016-12-30 09.14

Dela artikeln: