Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

De kan vinna Årets lokala mediehus

Publicerad: 31 Maj 2017, 06:36
Uppdaterad: 31 Maj 2017, 08:01

Thomas Mattsson, Sara Rosengren och Anna Lindberg är nominerade till Årets inspiratör. Foto: Janne Naess/ Juliana Wiklund/ Press

ÅRETS LOKALA MEDIEHUS. Här är motiveringarna till de nominerade i Årets lokala mediehus.


Ämnen i artikeln:

Årets Lokala Mediehus

Ikväll går Dagens Medias gala Årets lokala mediehus av stapeln på Nalen i Stockholm. Galan uppmärksammar de lokala annonsmarknaderna och prisar framgångsrika lokala aktörer.

Totalt har 13 annonsörer, inspiratörer och mediehus nominerats i tre kategorier.

Både Tui, Elgiganten, Mio och Sas har vinstchans i kategorin Årets lokala annonsör. Jessica Bjurström, vd på Komm, Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, Sara Rosengren, docent i marknadsföring vid Handelshögskolan, Fredrik Hallberg, konsult på Kapero och Östgöta Medias publisher Anna Lindberg är nominerade i kategorin Årets inspiratör.

Sist men inte minst ska pris delas ut till Årets lokala mediehus där Västerbotten-Kuriren, Corren, GP och Borås Tidning har chans att vinna.

Så lyder motiveringarna:

NOMINERADE – ANNONSÖR

Tui

Vi minns alla Fritidsresor. Företagsnamnet som under 50 år förknippades med charter på den Svenska marknaden. Lika väl vet vi alla att de idag heter TUI. Men att det var så nyligen som 1 november de bytte namn hade i alla fall juryn svårt att komma ihåg. En otrolig bedrift och självklar finalist i juryns ögon.

Elgiganten

När den tyska konkurrenten brakade in på marknaden med hög röst, enorma varuhus, rosa gosedjur och löften om scheisse-billiga produkter svarade Elgiganten med Dogge, cykeln på köpet och fortsatt tro på sitt koncept. OnOff försvann, Expert försvann och vi undrar om ryktet om Mediamarkt är sant. Elgiganten däremot, står lika starkt som alltid och tror lika mycket på marknadsföring som alltid. Det kan inte bli annat än en nominering.

Sas

Visst kan man väl säga att SAS var rejält knockade för bara några år sedan? Juryn är klart imponerad över hur de reste sig på 9, rättade till handskar och tandskydd och lyckades fortsätta fighten på den tuffa flygbolagsmarknaden. SAS visar på ett föredömligt sätt hur man bland annat med hjälp av bra marknadsföring kan få ett företag att lyfta.

Mio

Ett annat företag som säljer möbler i hela världen kanske borde vara på sin vakt här i Sverige. För nu är Mio störst på försäljning av soffor. Och juryn har hört att de inte är nöjda med det. Men framförallt har vi sett hur de vuxit till att bli den största annonsören i svensk morgonpress på ganska kort tid och att detta lönar sig.

 

NOMINERADE – INSPIRATÖR

Jessica Bjurström

Sen mer än 7 år styr och leder hon den största och mest utmanande branschföreningen samt den äldsta och mest anrika tävlingen i reklambranschen. Hon lyfter ständigt perspektivet på reklam och driver större frågor som jämställdhet och kreativitetens inverkan på näringslivet och politiken. Hon säger alltid vad hon tycker och verkar inte rädas något eller någon. Jessica Bjurström, vd på Komm.

Thomas Mattsson

Jakten efter förstaplatsen pågår dag och natt, dygnet runt. Med en energi som gränsar till mani leder han sina styrkor.

Oförtröttligt driver han samtidigt för branschen viktiga frågor – som yttrandefrihet och finansiering av kvalitetsjournalistik över hela landet. Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen drar sig inte för att ta debatten och testa gränser.

Sara Rosengren

Att vara professor är ingen konst – en konst är det däremot att förklara så att alla förstår. 

Få gör det så bra och målmedvetet som Sara Rosengren, docent i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm. 

Fredrik Hallberg

Han är en av Sveriges första riktiga digitalspecialister. Han älskar tystnaden så mycket att Samerna ser honom som en av dem. Men framförallt är han nominerad till Årets Inspiratör för att han är missionären av bredare kommunikation som åker land och rike runt på seminarier för att på väcka oss ur den digitala dvalan och få oss att lyfta blicken. Fredrik Hallberg, konsult på Kapero.

Anna Lindberg

Hon står som garant för den demokratiska tanken att alla ska få göra sin röst hörd och att allas verklighet ska omfattas av mediernas centrala uppdrag som ”Den Tredje Statsmakten”. Hon representerar på ett föredömligt sätt den trovärdiga lokala rösten som källkritiskt publicerar relevanta fakta med stark genomslagskraft. Fakta som gör skillnad. Anna Lindberg, vd och publisher på Östgöta Media AB.

 

NOMINERADE – MEDIEHUS

Västerbotten-Kuriren

Med en tydlig satsning på teknikomställning och utvecklingen av en personlig sajt med möjlighet till superlokala pushnotiser har man ökat antal prenumeranter.  VK är ett framåtlutat och starkt mediehus i norr, med koll på kostnaderna som är här för att stanna som man själv uttrycker det.

Corren

Trots eller tack vare omorganisation har Östgötamedia och Corren blicken framåt och växer när många tappar. Att vara bäst på lokal och unik journalistik är ett självklart mål där Mediehuset har en central roll i det lokala samhället.

GP

En storstadstidning med lokalkänsla. Trots uppförsbacke i koncernen har GP fortsatt att utveckla sin produkt för läsare och annonsörer. Inte minst satsningen på den tryckta helgbilagan har blivit väl emottagen.

Borås tidning 

Med en stark acceleration tar man stora kliv framåt. Vikten av relevans och lokal förankring är viktigare än någonsin, man lyckas samtidigt att marknadsanpassade sina produkter för att öka möjligheterna för riksannonsörer att synas, vilket gett direkt och synliga resultat.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Årets Lokala Mediehus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev