Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

De är kungar i media

Publicerad: 29 September 2016, 08:40
Uppdaterad: 29 September 2016, 10:03

Kungahuset är en svensk pr-maskin som går urstarkt internationellt. Det visar en purfärsk rapport från analysföretaget Meltwater. Värdet av medieexponeringen översatt i annonspengar motsvarar 720 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Meltwater

I redaktionella medier har kungahuset nämnts 25 775 gånger globalt under 2016. Tyskland är tveklöst det land som skriver mest om den svenska kungafamiljen med totalt 9 222 omnämningar. I USA omnämndes kungahuset 4 744 gånger, följt av Nederländerna 1 197 gånger.

Den händelse som genererat flest inlägg är födelsen av prins Oscar, följt av första bilden på prins Alexander och kung Carl Gustafs 70-årsdag.

Omräknat i annonsvärde motsvarar de 25 775 artiklarna 720 miljoner kronor. Potentiellt nådde artiklarna 7,9 miljarder läsare världen över.

Jämfört med övriga nordiska kungahus står sig det svenska starkt, visar rapporten. Sverige har en share of voice på 71 procent i jämförelse med Norge (12 procent) och Danmark (17 procent).

Det visar en medieanalys av Meltwater om den svenska kungafamiljens exponering i internationell media. Rapporten bygger på en avsökning av digitala medier och sociala medier under perioden 1 januari – 17 september.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Meltwater

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.