Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

David Mühle blir vd på Playpilot

Publicerad: 16 Januari 2018, 12:00
Uppdaterad: 16 Januari 2018, 12:07

"Playpilot har otroligt mycket potential", säger nya vd:n om tjänsten som snart släpps i app-form.


Ooyalas tidigare säljchef David Mühle blir ny vd på streamingtjänsten Playpilot, där han även går in som delägare.

Playpilots grundare Adam Chrigström lärde känna nyrekryten när han var säljchef på Videoplaza, och har försökt värva honom en tid.

Vad var det som fick dig att tacka ja till jobbet nu, David Mühle?

– Jag har följt Playpilot på nära håll, och tycker att de har en attraktiv tjänst som har otroligt mycket potential inom sitt verksamhetsområde – och som befinner sig i en spännande fas, säger David Mühle och fortsätter:

– Det dyker upp fler och fler vod-tjänster, vilket gör det svårare för konsumenten att navigera.  Där vill vi vara en knytpunkt, och lösningen på problemet, säger han. 

Playpilot, som grundades 2014, är en samlingsplats för streaming- och playtjänster. Genom att samla alla tjänster under ett och samma tak, kan användare hitta innehåll de tycker om oavsett om de ligger på till exempel Netflix, SVT Play eller Youtube.

Vad är det första du kommer att sätta tänderna i som vd?

– Playpilot i nuläget består av 11 personer, och när man är så få så gäller det att fokusera på rätt saker, och även utnyttja sin nätta storlek. Det kommer jag att fokusera på – att se till att vi bygger rätt produkter, utvecklar rätt saker och når rätt effekt i vår marknadsföring, svarar David Mühle.

Playpilot finns i nuläget i Danmark och Sverige, och kommer snart att lansera appar för både android och IOS. Att växa i storlek, och att rekrytera för ändamålet ingår i planerna.

– En del av mitt uppdrag är att expandera bolaget, även utanför Norden, berättar vd:n som tillträdde i januari.

Vilka är era största konkurrenter?

– Det finns många, men igen med riktig spets. Det skulle vara Apple-tv, men de både saknar funktioner som vi har, och är beroende av andra Apple-produkter. Smart-tv med sina menyer har en idé som liknar vår, men de har inget som samlar alla tjänster. De skulle snarare kunna bli framtida samarbetspartners.

Ni är ett relativt nytt bolag, hur ska ni jobba med att bli mer kända bland potentiella nya kunder?

– Vi har inte gjort så mycket marknadsföring – en del SEM och facebookannonsering fast i blygsam skala. Det är en av de saker som vi kommer att se över framöver, avslutar David Mühle.

David Mühle kommer senast från det amerikanska videostreamingbolaget Ooyala där han var säljchef för Europa och Mellanöstern. Han har över 15 års erfarenhet från media- och tv-branschen och har tidigare haft ledande positioner på bland annat Videoplaza, Tradedoubler och Musicbrigade.

 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.