Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Därför tvingas Thelma/Louise i konkurs

Publicerad: 1 November 2016, 14:57
Uppdaterad: 2 November 2016, 09:01

UPPDATERAD. Vd:n berättar om förlustprojektet som sänkte bolaget: "Vi landade hårt nu under hösten".


Ämnen i artikeln:

Thelma LouiseKarin af Klintberg

Produktionsbolaget Thelma/Louise AB inledde i går en konkurs.

I konkursansökan till Stockholms tingsrätt skriver vd:n Anders Helgeson och vice vd:n Daniel Moll att "grunden för yrkandet är att bolaget är på obestånd".

För Dagens Media förklarar Anders Helgeson:

– Den enkla förklaringen är att vi hade ett stort förlustprojekt på våren som gjorde att vi landade hårt nu under hösten när orderingången var extremt skral, skriver han i ett mejl till Dagens Media, och fortsätter:

– Den andra förklaringen är att det är mycket svårt att vara ett litet bolag som satsar på kvalitetsproduktioner i Sverige. Vi försökte ta berättandet till en ny nivå både i tv- och reklamproduktioner på en marknad som just nu befinner sig i ett oroligt tillstånd, i ett vägskäl. Vi satsade på den goda historien, kvalitet och stilsäkra produktioner. Vi gick i bräschen för ett nytt och spännande tv-berättande och utmanade konventionell reklam. Och det gick tyvärr inte att få lönsamt. Inte just här och just nu.

Så sent som i december förra året berättade Dagens Media att bokslutet för det brutna räkenskapsåret 2014/2015 visade att intäkterna ökade kraftigt och landade på 27 miljoner kronor.

Thelma/Louise står bakom framgångsrika och hyllade program som "Historieätarna", "Landet brunsås" och förra årets julkalender "Tusen år till julafton".

– Vi kommer alltid att vara stolta över det vi skapat fram till nu, några av Sveriges absolut bästa produktioner. Och vi kommer alltid att vara stolta över våra underbara medarbetare som är bland de bästa i branschen, säger Anders Helgeson.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.