Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Därför lanserar Metro e-handelssajt

Publicerad: 1 Mars 2018, 13:38
Uppdaterad: 2 Mars 2018, 06:57

Styling och foto: Sundling & Kickén, Kristofer Johnsson

UPPDATERAD. Metros e-handelssajt Inmycorner.se rullas ut på den svenska marknaden. "Vi hoppas att det på sikt kommer stå för en betydande del av våra digitala intäkter", säger strategichefen Kia Agerhem.


Ämnen i artikeln:

Metro

Metro Media House lanserar ehandelssajten "Inmycorner.se". I samarbete 15 skandinaviska designers och återförsäljare kommer e-handelssajten sälja inredning så som posters, ramar, belysning, vaser, keramik och hemtextilier.

Namnet "Inmycorner" ska spegla att kunder med posters och utvalda produkter kan skapa sin egen personliga känsla i sitt hem.

Ambitionen är att bygga en "skalbar e-handel med attraktiva produkter utifrån målgruppsflöden".

Vad innebär det egentligen?

– Det skalbara syftar till vår process hur vi jobbar med segmentering av data och val av teknik. En process som sen ligger till grund för våra produkter och utformande av erbjudande till fler marknader än Sverige, säger Kia Agerhem, strategichef på Metro Growth Media, till Dagens Media.

Hur arbetar ni med målgruppsflöden?

– Vi följer målgruppens beteenden och intressen för att kunna optimera affären. Under åren har vi lärt känna våra läsare och deras medievanor, nu tar vi helt enkelt chansen att erbjuda mer än nyheter.

Varför har ni valt att satsa på just e-handel?

– Varför inte? Vi har en målgrupp som vi snackar med varje dag, då är det logiskt att vi även erbjuder produkter i linje med deras intressen. Vi vill gärna äga hela transaktionskedjan och e-handel är ett bra sätt att göra det på.

Hur viktigt är e-handelsaffären för Metro Medias House totala affär?

– Egen e-handel är ett av flera nya digitala intäktsben som vi vill stå på. Vi hoppas att det på sikt kommer stå för en betydande del av våra digitala intäkter.

Målet är även att lansera ytterligare 3-4 e-handelsplattformar under året, där den svenska marknaden får agera testmarknad.

Kommer ni även bredda er på andra affärsområden?

Absolut. Vi kommer att starta flera nya e-handelsplatser inom olika nischer, men vi arbetar också med andra digitala affärer och investeringar i skalbara bolag i linje med Metros övergripande vision. Det är viktigt att våga testa nya saker som ger intäkter. Vi kommer inte lyckas med allt, men vi ska definitivt försöka.

E-handeln lanseras inom affärsområdet Metro Growth Media som jobbar med nya digitala affärer. Samtidigt förstärker Metro nu avdelningen med tjänster inom projektledning, sociala medier, digital marknadsföring och UX/design.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.