Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Därför gör Breakit artikelserie med Lufthansa

Publicerad: 27 Februari 2018, 14:24
Uppdaterad: 28 Februari 2018, 10:02

Bilden är ett montage. Breakits redaktion. Foto: Breakit

"Det här är helt och hållet redaktionellt innehåll", säger medgrundaren Olle Aronsson till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Breakit

Under gårdagen publicerade Breakit två artiklar från en reportageresa i Nairobi i Kenya. Båda texterna var märkta i artikelns bild med orden "Journalistik av Breakit – presenteras av Lufthansa".

Bakgrunden är en artikelserie som går under namnet "Startupresan". I slutet på varje artikel går det även att läsa: "Det här är en redaktionell artikelserie som vi kallar för Startupresan. Det är ett journalistiskt oberoende projekt där vi på Breakit bestämmer vad vi vill skriva om, och som presenteras av Lufthansa."

Olle Aronsson, medgrundare och produktchef på Breakit, förklarar att artikelserien är ett exempel på hur Breakit arbetar för att hitta nya affärsmodeller och sätt att bekosta sin journalistik.

– Det här är helt och hållet redaktionellt innehåll. Det är viktigt att konkretisera skillnaden mellan native och fristående journalistik. Native är på uppdrag av en annonsör. I det här fallet är det inte så. Ingen annonsör har bestämt något i de här artiklarna: de har inte sett något innan det publiceras, de har inte bestämt vem vi ska träffa eller intervjua. Det finns ingen instruktion från dem och de har inte haft någon som helst påverkan på innehållet, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Om det hade varit på något annat sätt så hade inte jag eller någon annan på Breakit gått med på det här.

Breakit artikel från artikelserien "Startupresan". Foto: Skärmbild från Breakits sajt.

"Ett spännande test"

Gårdagens två artiklar är inte första gången Breakit testar den här typen av samarbete med en annonsör. Redan för mer än ett år sedan publicerade de liknande artiklar, med samma beskrivning och samarbetsmodell.

– Det här är ett spännande test som vi har gjort. Det är en bra modell på flera sätt, dels är det ett bra varumärkesbyggande och dessutom bra för den journalistiska integriteten. I en podcast är den här typen av modell naturlig, men för artiklar gäller inte riktigt samma sak.

Just sökandet efter nya intäkter har länge stått högt upp på mediernas agenda. Under 2015 gjorde SvD-reportern Carolina Neurath (numera SVT) programserien "Neuraths toppmöte" i samarbete av Volvo.

SvD:s grepp stötte på kritik från bland andra journalisten Björn Häger, som i en krönika i Journalisten skrev att de kritiska frågorna om Volvo helt uteblev.

"Carolina Neurath är inte ensam. Allt oftare hör man mediechefer hävda att sådant här är branschens räddning. Förr hette det textreklam, nu heter det branded content, native advertising och liknande (...) Matematiken är enkel. Det någon köper, är det någon annan som säljer ut. Och till slut blir av med".

Senare samma år presenterade Aftonbladet och Telia den gemensamma satsningen "Digitala livet", där Telia betalade tidningen för att skicka en korrespondent till USA. En satsning som kritiserades av Konsumentverket, som anklagade Aftonbladet för att vilseleda läsarna genom smygreklam.

Dessutom ingick samma tidning, den gången på sportsidan, ett samarbete med Unibet för att bygga upp en fotbollsstudio – bemannad med två Sportbladet-medarbetare och två Unibet-profiler. Beslutet fick flera profilerade Sportbladet-medarbetare att ryta ifrån.

"Allting kan göras bättre"

Flera av mediernas tidigare försök till liknande samarbeten gjorde att Olle Aronsson, när Breakit väl inledde arbetet för lite mer än ett år sedan, var beredd på negativa reaktioner.

– Jag hade väntat mig lite frågor, men jag fick i stort sett inga.

Vad var det du hade väntat dig?

– Att folk i mediebranschen skulle höra av sig, att Dagens Media och Resumé skulle höra av sig och undra: "Vad är det här?" Men det hände inte.

I de artiklar som har publicerats nu, hur ser du på den annonsmärkning ni använt er av? Är ni tillräckligt tydliga med att det är i samarbete med Lufthansa?

Ja, det tycker jag. Det är under utveckling, och det är klart att allting kan göras bättre. Men jag har valt att göra på det här sättet och det är jag nöjd och glad med, säger Olle Aronsson

Var går gränsen mellan annons och journalistik?

– Gränsen går alltid vid att låta annonsören påverka det redaktionella. Att exempelvis Lufthansa skulle säga att vi ska använda oss av deras experter i en högre utsträckning i vårt journalistiska arbete... Allt sådant måste man säga nej till. Det finns ett evigt värde i att inte låta journalistiken påverkas av en annonsör.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Breakit

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.