Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

XL-Bygg gör dubbeltydig kampanj

Publicerad: 22 Mars 2011, 09:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

För att föra fram budskapet att de är bäst på trä gör XL-bygg en annons som ska tolkas både på bredden och på höjden.


Ämnen i artikeln:

Falck Co

Annonsen består av en närbild på en träpanel och XL byggs logga finns i två av hörnen. Efter två av marginalen finns en text i litet typsnitt och läsaren måste vrida och vända på tidningen för att kunna läsa den.

Liggande lyder texten: ”Med denna panel får du rummet att verka bredare”, och när tidningen hålls upprätt, så att panelen i annonsen är lodrät står där istället: ”Med denna panel får du rummet att verka högre”.

– Syftet är att på ett kul sätt förstärka att XL-bygg är en riktig bygghandel. Kedjan har bara funnits i två år och består av närmare 100 sammanslagna brädgårdar, till skillnad från till exempel Bauhaus som mer har ett varuhusperspektiv, säger Svante Heiding, copywriter på XL-byggs reklambyrå, Falck & Co.

Kampanjen drar igång på måndag och kommer då att synas i storstadstidningarna plus ett femtiotal lokala dagstidningar. En varumärkeskampanj rullar för närvarande också i radio.

– I nästa kampanj kopplar vi också på tv, säger Svante Heiding.

Arbetsgrupp Falck & Co:

Projektledare, Lennart Lundqvist.

Planner, Anders Frisk

Copy, Svante Heiding

Daniel Backman, ad

Originalare, Helene Kvarnlöf och Thomas Evers

Produktionsledare, Camilla Donar

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Falck Co

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.