Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Webb-tv – lönsamt eller inte för kvällspressen?

Publicerad: 15 April 2013, 11:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:37

Kvällstidningarnas webb-tv-krig pågår för fullt, men tjänar de pengar? Dagens Media ställde frågan till Aftonbladet och Expressen – som just nu fajtas om onlinetittarna med näbbar och klor.


– Det är extremt viktigt att vi gör den här satsningen, säger Aftonbaldets webb-tv-chef Magnus Zaar.

Enligt IRM, Institutet för reklam-och mediestatistik, har reklamköpen i webb-tv ökat med mer än 200 miljoner kronor – från 14 miljoner till 235 miljoner kronor – på bara fem år.

Det är en siffra som kommer fortsätta öka rejält även 2013.

– Vår bedömning är att webb-tv-annonseringen kommer att växa med knappt 25 procent i år, säger IRM:s vd Madeleine Thor till Dagens Media.

Samtidigt pågår kvällstidningarnas webb-tv-satsningar för fullt med nybyggda livestudios och nya programlanseringar som står som spön i backen.

I webb-tv-kriget har såväl Aftonbladet som Expressen investerat stora belopp samtidigt som tidningarna slåss om de tunga rekryteringarna.

Men enligt Alexander Lydecker är det en satsning som betalar sig.

– Vi räknar definitivt hem det. Nyligen kommunicerade jag tillsammans med redaktionen att vi räknade hem investeringarna på bara tre dagars försäljning, säger Expressens annonsdirektör Alexander Lydecker till Dagens Media.

Enligt honom är webb-tv det som ökar mest i Expressens digitala kanaler.

– Det är superkul, säger han.

Några exakta siffror vill han däremot inte ge.

– Det blir alltid lite luddigt när det handlar om ekonomi men vi har en fantastisk utveckling på affären kring webb-tv. Vi tjänar bra pengar helt enkelt.

Hur stor procent av era digitala intäkter står webb-tv:n för?

– Det är lite klurigt eftersom att vi paketerar webb-tv med vår vanliga displayannonsering men det är en bra lönsamhet och en bra och stark produkt som vi kommer satsa mer på framöver.

Magnus Zaar är tv-chef på Aftonbladet och han betonar att det hela är en strategisk satsning.

– Webb-tv:n stödjer den snabba nyhetsuppdatering som våra läsare förväntar sig.

Aftonbladets webb-tv-satsning kan delas upp i tre delar, programsatsningen, den nya plattformen Aftonbladet TV samt live-tv.

– Vi kan inte räkna hem det kortsiktigt men det är extremt viktigt att vi gör de här satsningarna långsiktigt.

Några siffror kan Magnus Zaar inte ge, men trots att tidningen inte riktigt kan räkna hem sin satsning menar han att Aftonbladet tjänar bra pengar på webb-tv.

Pengarna kommer dessutom från flera håll.

– Det är både tv-pengar och digitala pengar som flyttar in i webb-tv. Dessutom går våra sponsrade program bra, säger han och fortsätter:

– En sak som är positivt hos oss är att vi har en väldigt stor användning med fler startade strömmar än SVT Play. Vi har tittarvolymerna och introducerar hela tiden nya annonsformat.

När Magnus Zaar hör att Expressen räknade hem sin webb-tv-satsning på tre dagar studsar han till.

– Om Expressen kan räkna hem sin webb-tv-satsning på tre dagar ifrågasätter jag den. Räknar man så kan jag säga att vi räknade hem vår satsning på två dagar, säger Magnus Zaar och skrattar.

– Men ska man vara seriös kan jag säga att användarunderlaget är det viktiga och vi är säkra på att kunna räkna hem detta. Vi har nämligen bra tittning.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.